Nöjesnytt Jönköping 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. FILMER UPON ENTRY (HYRFILM) Upon Entry är i all väsentlighet en riktig liten indiepärla. Här får vi följa ett ungt spanskt par som ska flytta till USA, med drömmen om att bilda familj och skapa sin egen lycka i drömmarnas land. Det går inte alls som de tänkt. Redan vid ankomsten hamnar paret, utan någon förklaring, i gränspolisens förhörsrum och här börjar en veritabel mardröm. Fler och fler hemligheter avslöjas ju längre förhören håller på och till slut vet man inte vem man ska lita på eller vad som är sanning eller lögn. Att man lyckas skapa så mycket drama och sådan förtätatd stämning bara genom att några människor sitter och pratar runt ett bord i 74 minuter är rent häpnadsväckande. Missa för allt i världen inte! A REAL PAIN (HYRFILM) Slackern Benji och hans tafatta kusin David återförenas för en resa till Polen, efter att deras mormor dött och efterlämnat ett litet arv. Syftet med resan är både att återuppväcka sin gamla vänskap och att söka sina judisk-/polska rötter och det blir sannerligen en resa att minnas. A Real Pain, regisserad av Jesse Eisenberg (som också spelar David) är en lagom rolig, lagom gripande dramakomedi, som trots vissa logiska luckor ändå lyckas hålla taget om tittaren hela vägen. Samspelet mellan Eisenberg (alltid lika neurotisk) och Kieran Culkin (som gör en lysande gestaltning av David) är filmens absoluta behållning, även om det inte saknas dråpliga situationer och tänkvärda ögonblick. Det är lika mycket feel bad som feel good, men jag antar att det är hela tanken med A Real Pain. WOMAN OF THE HOUR (HYRFILM) Anna Kendricks regidebut är en synnerligen obehaglig, och sann, historia. Den berättar om seriemördaren Rodney Alcala, som charmade unga kvinnor med löften om modelluppdrag, bara för att sedan fotografera dem och mörda dem. Istället för att bara bli ännu en i raden av true cime-baserade filmer låter Kendrick tittaren sätta sig in i kvinnornas situation, i deras rädsla och utsatthet. Det är en arg film, ska sägas, arg över kvinnors fortsatta situation i förhållande till våldsamma och maktstyrda män och över samhällets maktlöshet, eller håglöshet över problemet. Men Kendricks skildrar det på ett både konstnärligt, vackert och brutalt sätt, som gör att Woman of the Hour stannar med en långt efter att eftertexterna rullat förbi. TV-SERIER ADOLESCENCE (NETFLIX) Jösses. Jösses, säger jag bara. Om du inte sett Netflix nya miniserie Adolescence utan bara hört om hur bra den är kan jag meddela att den är värd alla hyllningar, och mer därtill. Storyn är i grunden enkel – en tonårspojke blir anklagad för mord, och bevisen är överväldigande – men utförandet är långt ifrån enkelt. Vart och ett av de fyra avsnitten är filmade i en enda tagning – och då menar jag EN. ENDA. TAGNING (!) – och hur teamet bakom lyckats får ihop det här är för mig en gåta. Det är så sanslöst bra i både skådespeleri, manus och tekniskt utförande att man bokstavligen tappar andan. Adolescence är som ett slag i magen och Stephen Graham, som står bakom serien, är baske mig ett geni. Årets bästa tv-serie redan i mars? You bet! PARADIS CITY (PRIME) Det börjar nästan bli en trend det där med framtidsdystopier som inte känns det minsta overkliga eller ens osannolika. Precis som med Civil War och Zero Day är premissen för Paradis City något som inte alls känns som en omöjlig framtid. Brottsligheten i Sverige har spunnit bortom all kontroll och för att stävja situationen har politikerna byggt nurar runt no-go-zoner, för att hålla kriminella och andra icke önskvärda individer instängda i sitt eget lilla helvete. När inrikesministern ska hålla ett valtal i det största no-go-området Järva, även kallat Paradis City, blir hon kidnappad och SÄPO-agenten Fredrika (Julia Ragnarsson) beger sig in i zonen för att göra en fritagning. Serien är baserad på Jens Lapidus roman med samma namn och är en alldeles utmärkt adaption och ännu ett bevis på att Sverige börjar bli riktigt bra på den här typen av actiondraman. HIGH POTENTIAL (DISNEY+) Efter It’s Always Sunny In Philadelphia gick Kaitlin Olsons skådespelarkarriär lite i stå. Men nu är hon tillbaka på allvar i dramakomediserien High Potential, som i sin tur bygger på den fransk-begiska serien HPI. Olson spelar den ensamstående mamman Morgan som jobbar som städare, men i själva verket besitter ett exceptionellt skarpsint intellekt. Av en slump upptäcker poliserna på den station där hon städar detta och börjar motvilligt inse att Morgan faktiskt kan vara en tillgång i diverse utredningar. Det är något ganska lättköpt över High Potential bitvis, men samtidigt är Kaitlin Olson så oemotståndligt charmig, och inte minst rolig, att man köper det mesta. Vissa av fallen hon dras in i är också i sig så dråpliga att High Potential i slutänden blir en riktigt underhållande, om än lättviktig serie. KRÅKFLICKAN (SVT PLAY) Jag minns väldigt tydligt när jag läste Håkan Sundquists och Jerker Erikssons debutroman Kråkflickan och hur oerhört obehaglig jag tyckte den var. Däremot minns jag inte ett skit vad den handlade om, vilket visar sig vara en fördel när jag ser den nya brittiska serie som baseras på boken. Själva mördarjakten är nästan underordnad här – det är de psykologiska aspekterna både hos förövaren, offren och de poliser som är inblandade – som är det viktiga här. I ärlighetens namn är det Eve Myles i rollen som kriminalkommissarie Jeanette Kilburn som bär den här serien på sina axlar, med sitt oefterhärmliga minspel och små subtila gester och uttryck. Bra och värdigt, men långt ifrån omistligt. LOCKERBIE: A SEARCH FOR TRUTH (SKY/SHOWTIME) När Pan Am Flight 103 sprängdes över Lockerbie i Skottland den 21 december 1988 och 270 människor miste livet var det mer än bara ett terroristdåd. Den efterföljande utredningen och sedermera rättegången präglades både av mörkläggningar och politiskt maktspel på allra högsta internationella nivå. I kläm kom, som så ofta den lilla människan, i det här fallet de anhöriga till de omkomna. En av dem, Dr. Jim Swire, som förlorade sin dotter i attentatet vägrade dock ge upp i jakten på sanningen och rättvisa. Det är hans och hans familjs kamp vi får följa i den här utmärkta tv-serien, där Colin Firth gör ännu en i raden av magnifika rollporträtt. Om det här hade varit en regelrätt recension och Nöjesnytt hade haft ett betygssystem hade Lockerbie: A Search For Truth fått 8,5/10.