Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | avgång Ny teknik har revolutionerat
resorna Digitala biljetter, enklare reseplanering, realtidsinformation… Under TiMs tjugoåriga historia har digitaliseringen förändrat hela vårt förhållande till hur vi reser. Ofta utan att vi ens tänker på det, eller att vi funderar över hur det fungerade tidigare. Text: Krister Insulander T 10 iM-samverkan inleddes under ett decennium av stora förändringar av vårt resande, och framför allt vårt sätt att köpa biljetter. 1990 såldes i princip alla biljetter på stationernas biljettexpeditioner. Tidtabellerna var tryckta på papper och plattformsskyltarna var en sorts mekaniska blädderverk som kunde fastna helt eller visa halva siffror. När SJ i början av 1990-talet introducerade gratisnumret 020-75 75 75 var det därför en mindre revolution. På telefon kunde man beställa sina biljetter och få dem hemskickade tillsammans med en pappersfaktura, eller hämta ut dem hos sitt ATGombud. Sedan slog internet igenom, ungefär samtidigt som TiM startade. 1997 introducerade SJ biljettförsäljning på nätet, vilket innebar att kunden kunde gå in på webben för att se hela resekedjan och köpa sin biljett. Biljetten hämtades före avresan i någon av automaterna på stationen. Digital revolution Därmed hade nästa revolution påbörjats. Den digitala. Samma år testade SJ faktiskt även en sorts mobilapp, långt innan begreppet existerade, anpassad för den tidens wap-telefoner. Där kunde man både hitta och boka resor. Men tekniken var så dåligt utvecklad att