Tillsammans i Mälardalen 1
UL sätter färg på Uppsala Den 14 augusti träder d
et nya linjenätet för stadsbussarna i Uppsala, i kraft. TiM har pratat med Daniel Lund, verksamhetsansvarig på UL, för att reda ut hur kunderna i Uppsala påverkas. Text: Linnea Hedberg I förra numret av Tillsammans i Mälardalen kunde vi berätta att Uppsala planerar ett nytt linjenät för stadsbussarna. Ett av målen med det nya linjenätet, som börjar gälla den 14 augusti, är att få fler att välja bussen framför bilen. — Uppsala har under de senaste åren växt och vi behöver ett linjenät som lirar med i utvecklingen, säger Daniel Lund. Linjenätet ska även göra det enklare att hitta rätt för dem som reser mer sällan med bussarna i Uppsala. Färger förenklar De olika busslinjerna kommuniceras med olika färger för att förenkla resandet. — För att underlätta för kunderna kommer också antalet busslinjer att reduceras och turtätheten att förbättras. Ny ringlinje Det nya linjenätet innehåller också en ringlinje som innebär att kunder inte alltid behöver åka via centrum utan kan ta en mer direkt väg. Målet med det nya linjenätet är dessutom att restiden ska bli kortare och att avståndet mellan busshållplatserna jämnare. — Det är dock viktigt att poängtera att det tar lång tid att trimma in ett nytt linjenät, ett arbete som fortsätter flera år framöver efter lanseringen den 14 augusti. Det är viktigt att tänka långsiktigt för att säkerställa att det även i framtiden är smidigt att åka buss i Uppsala, säger Daniel Lund. VL ger resenärerna nya upplevelser Under 2017 kommer VL att köra en konceptbuss som ska testa olika sätt att öka reseupplevelsen för resenärerna. Sedan tidigare finns det runt om i landet olika konceptbussar som provar ny teknik, digital information eller bussens inredningsfunktion. — Vi väljer i stället att undersöka vad vi kan göra för att öka reseupplevelsen och hur man uppfattar tiden under resan, säger Marie Christensson, kommunikationschef på VL. — Finns det saker att titta på eller att göra, kan restiden kännas kortare? I detta testprojekt frågar vi resenärer vad de skulle vilja ha, och nu tar vi steget och bjuder in samarbetspartner från företag, föreningar och organisationer. Tanken är att genom samverkan och medskapande få till en win-winwin-situation; resenärernas reseupplevelse ökar, VL får nöjdare och fler resenärer och samarbetspartner får synas. 13