Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Text: Willy Priske oc
h Jenny Nilsson / © CNP AB Foto: CNP AB Gammal är alltid äldst Vill du pendla till jobbet på elektricitet men samtidigt kunna ge dig ut på långresor helt utan begränsningar? Då kommer laddhybriden som en skänk från ovan och pionjären på området lanserades redan 2013. Mitsubishi Outlander PHEV blev en makalös braksuccé och nu är det äntligen dags för den fjärde generationen att göra entré. Vi har provkört nykomlingen i Portugal och japanen bevisar att gammal är äldst. När vi landar i Lissabon skiner solen löftesrikt från en klarblå himmel men sedan tvärvänder vädergudarna och regnet står som spön i backen. Men precis som det inte finns något dåligt väder utan bara dåliga kläder så finns mer vädertåliga transportmedel än andra. Mitsubishi Outlander tillhör skaran som stormtrivs i regn och rusk - inte minst tack vare den smarta fyrhjulsdriften. Låt oss dock återkomma till tekniken för att ta en nypa frisk luft och titta på designen. Det första som träffar ögat är den formstarka grillen med sina egensinnigt utformade lyktor. Japanerna har trollat med proportionerna och helhetsintrycket är mer än positivt. Interiören för samtidigt tankarna till tyska premiummärken och det även om man väljer instegsmodellen Invite. Den blir din för 599 900 kronor och då ingår i stort sett allt man kan önska - inte minst en förstklassig ljudanläggning från Yamaha. Det som kan saknas i utrustningsväg är en motoriserad bagagelucka eftersom den godbiten ingår till Intense som plussar på kalaset med 40 000. Vill du däremot ha läderklädsel och panoramaglastak så hamnar toppmodellen Instyle på 679 900 kronor. Vi fastnar speciellt för inroparen som faktiskt har allt som krävs – inte minst två digitala skärmar på totalt 24,6 tum och fem bekväma sittplatser med halvläderklädsel. Hur står det då till med tekniken? Vi känner igen upplägget sedan tidigare med en bensinfyra och två elmotorer varav en driver på bakhjulen. Hela gänget arbetar sömlöst med varandra i ett sofistikerat och närmast magiskt samspel som maximalt kan leverera 306 hästkrafter. Snabba ryck på motorvägen är därmed inga som helst problem samtidigt som man kan jobbpendla 8,6 mil på eldrift. Därutöver har nya Mitsubishi Outlander en smart fyrhjulsdrift som kan ställas i sju olika lägen och som ser till att körupplevelsen är på topp oavsett underlag. Om det sedan räcker för att köra över dagens stentuffa konkurrenter återstår att se. Förutsättningarna är i alla fall på topp. Tekniska data för Mitsubishi Outlander PHEV 2,4 Invite Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 136 hk vid 5 000 varv/min. Max vridmoment 203 Nm vid 4 000 varv/min. Elmotor: 116 hk (fram) och 136 hk (bak). Max systemeffekt 306 hk. Kraftöverföring: Motorer fram och bak, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 472, bredd 186, höjd 175. Tjänstevikt 2 070. Bränsletank 53 liter. Batteri 22,7 kWh. Prestanda: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 sek. Förbrukning/miljö: 0,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 19 g/km (WLTP). Elektrisk räckvidd 8,6 mil. Pris: 559 900 kronor. + Plus… Hög standardutrustning Nybilsgaranti i 5 år Behaglig komfort Smart drivlina - Minus… Ombordladdare på blott 3,7 kW Elektrisk räckvidd DÄCKHOTELL Däck- och bilverkstan till dig som vill ha personlig kontakt med mekanikern! • Säljer däck och fälgar • Vi reparerar: däck, bilar, släpvagnar, husvagnar och hästtransporter. Hjärtligt Välkommen! Kåvivägen 26 i Lillån, Örebro • Tel 019-23 42 22 34