Örebro Läns Tidning 1
DENNA SIDA ÄR EN ANNONS örebro läns tidning | hus
& hem Från vänster: Marie Lindqvist-Pahlstad, Zilenzio, Linnea Granlund-Dyrevik och Christoffer Hallafors, Städsamt. Målet för Städsamt är inte att bli störst utan bäst Text och foto // Pelle Blohm Städsamt är en städfirma som verkar i hela Örebro län. Man utför all typ av städhjälp och lokalvård mot företag- och privatkunder. Christoffer Hallafors heter grundaren som hade en tydlig vision redan från start. Att som leverantör av städtjänster alltid vara nära sin medarbetare och kunder med människan i fokus. Målet är inte att bli störst utan att bli bäst. Städsamt startades av Christoffer Hallafors våren 2023. Han gjorde det med flera års erfarenhet av att både driva och äga städbolag. Anledningen till att han startade Städsamt kommer ur det han sett varit framgångsrikt på de bolag han tidigare varit på och byggt sitt eget koncept. Redan nu har han tagit stora steg in på marknaden i Örebro. – Medarbetargruppen är någonting väldigt viktigt för mig precis som kundgruppen. Att dynamiken oss emellan känns rätt och fungerar. 4 Så vi jobbar väldigt mycket med vår medarbetargrupp. Vad innebär det rent konkret? – Förutom att bygga mycket mjuka värden som att ha stående frukost varje dag på kontoret som är helt frivilligt att komma på och där vi hittills haft hundra procents närvaro så gör vi även mycket aktiviteter efter arbetstid. Men framför allt så handlar det om att få vara med att utveckla företaget med allt ifrån arbetskläder, material, bilar och vilka färger vi ska ha. Alla medarbetare får säga sin mening om det så att de verkligen vill stå bakom varumärket. Är det viktigt att de blir stolta representanter för just varumärket? – Våra medarbetare är vår förlängda arm för vårt varumärke. Där är dem som är ute hos kunden så därför är det viktigt hur vi är och hur vi jobbar. Vi jobbar nämligen med mycket mer än städning. Våra medarbetare är egentligen våra marknadsförare, säljare, lokalvårdare och verksamhetsutvecklare. Berätta mer om det! – Vi har till exempel som standard att när vi kommer ut för att städa så ska vi alltid hälsa på alla, vi lär oss namnen på de som jobbar där. Jag vill inte att vi enbart ska vara deras städleverantör utan även kännas som deras kollegor. Det kravet ställer jag även på kunden. Att de ser oss som kollegor. Sticker ni ut i branschen tycker du? – Förutom det jag berättat så tror jag att vi är det enda städbolaget med Tiktok med 85.000 visningar. Som medarbetare så får du direkt inlogg till till det. Vi har en ny generation av medarbetare som är vana med det. Linnea Granlund-Dyrevik är en ur den nya generationen som städar hos bland annat Zilenzio. Hur ser hon på uppdraget och Städsamt? – Jag har varit på andra städbolag och här är det mer gemenskap och man känner sig inkluderad. Både i företaget och när man kommer ut till kunder som Zilenzio. Man säger hej och vi pratar om allmänna saker som kollegor och det är en stor skillnad mot tidigare. Är det en lugnare arbetsmiljö också? Städbranschen kan ju vara hårt tidspressad. – Vi har faktiskt bättre tidsmässigt här. Vi hinner med och har några extra minuter och det känns bra. Är det samma fina känsla på andra arbetsplatser som hos Zilenzio när du kommer? – Ja, på ett annat ställe kommer jag och en kollega samma tid som de anställda och då blir det att man pratar lite allmänt om vad man gjort i helgen innan man kör igång till exempel. Jag trivs jättebra hos Städsamt.