Tidningen Kosmetik 1
NYHETER I KORTHET Swedish Beauty Awards Swedish B
eauty Awards gick i april av stapeln på Berns salonger. Under kvällen presenterades alla vinnarna i 29 olika kategorier. Temat för kvällen var Beauty Gives Back – ett initiativ från Kosmetik- och hudvårdsföretagen och deras medlemmar som syftar till att stötta Look Good Feel Better, ett humanitärt projekt för cancerdrabbade kvinnor. För första gången i galans 12-åriga historia delades Årets Kosmetikexportör ut i samarbete med Business Sweden. Årets pristagare blev hårvårdsmärket Maria Nila. Kosmetiks chefredaktör, Jessica Kempe, satt även i år med i en av Kosmetik jury-grupperna. KICKS LANSERAR AVANCERAD HUDVÅRD KICKS Beauty lanserar en rad innovativa och resultatinriktade ansiktsprodukter som går under benämningen KICKS Beauty Concentrates och KICKS Beauty Treatments. Med en hög procent av olika aktiva ingredienser och syror, som till exempel AHA och PHA, lanseras sammanlagt åtta ansiktsprodukter för att behandla olika hudtillstånd, från att hjälpa huden att återfå sin spänst till att reducera ålderstecken. Samtliga produkter är 100 procent veganska. LADY GREEN Nu lanseras Lady Green i Sverige. Det är världens första ekologiska kosmetiklinje, som är speciellt utformad för unga kvinnor (i åldern 15-30 år) med en positiv inställning till hudproblem. Produktserien är Ecocertsertifierad och innehåller både hudvård och makeup. Distributör: Naturelle Pro Beauty www.naturelleprobeauty.com. Lyko Concept Skin I en helt nybyggd, 300 kvm stor lokal i centrala Stockholm har Lyko öppnat upp ett nytt koncept Lyko Concept Skin med skräddarsydda behandlingar med de senaste maskinerna och teknikerna. I lokalen finns fem behandlingsrum, en stor VIP-avdelning och en proppfylld skönhetsshop fylld med väl utvalda hudvårdsprodukter. ÅHLÉNS NYA KONCEPT FÖR SKÖNHET Under våren 2019 lanserar Åhléns ett helt nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden, Beauty Bargain. Konceptet grundar sig i skönhet och välbefinnande i en inspirerande och lustfylld miljö med bargain priser. Beauty Bargain kommer att erbjuda kunden en mix av etablerade och återkommande varumärkesfavoriter såväl som nya och tillfälliga varumärken. Sortimentet kommer att växla regelbundet och alltid ha pris och ”bargains” som 12 Kosmetik 2 2019 överraskar. Beauty Bargain lanseras parallellt online och i fysiska butiker. Caroline Hjelm-Cronstedt, ska leda Åhléns nya skönhetssatsning. SKINCITY I UK I slutet av förra året gick Skincity in som ny huvudägare i av en av Storbritanniens ledande hudvårdskliniker online, Effortless Skin, som har lanserat en sajt i linje med Skincitys design. Hudvårdskliniken kommer att erbjuda ett utvalt sortiment av professionella hudvårdsprodukter. Kunder kommer att kunna göra hudtest på nätet med hudanalys utförd av över 35 professionellt utbildade hudterapeuter. Produkter levereras gratis inom 24 timmar. AMAZING BRANDS FÅR NY LEDNING Amazing Brands båda medgrundare Jessica Dersén, VD, och Marie Klockare Carlzon, marknadschef, lämnar bolaget efter ha lanserat varumärkena Zlatan Ibrahimovic Parfums och Zlatan Sport och flera produkter därunder. Bolaget grundades 2014. Efter fem år går bolaget nu över från en etableringsfas till att ha fokus på att öka distributionen till fler återförsäljare i Sverige och i Norden. Karin Svensson, bolagets Brand Manager, får nu uppdraget att utveckla och stärka Amazing Brands.