Tidningen Kosmetik 1
HÅLLBARHET | DET SVENSKA UNDRET Hållbarhet är på
väg att bli en avgörande konkurrensfördel. Skönhetskonsumenterna efterfrågar i allt högre grad produkter som både är bra för kroppen och miljön. Kosmetik har intervjuat ett antal chefer hos framgångsrika svenska exportföretag i skönhetsbranschen om hur de jobbar med och ser på hållbarhet. TEXT GUNILLA KEMPE SVENSK HÅLLBARHET PÅ OFFENSIVEN S+, Krä./02n Johan Mattsson, VD Hur jobbar ni med hållbarhet – vilka är de viktigaste punkterna? – Under de senaste åren har vi främst satsat på att utveckla våra processer inom energi, vatten och avfall. Vi har till exempel på fem år minskat vår energiförbrukning per producerat kilo med mer än 70 procent och vi använder 100 procent förnybar energi. – Vi använder ett helt slutet avfallssystem med nollutsläpp där vi tar hand om allt spillvatten från produktionen i en tank. Vi är godkända att producera för Ecocert och Cosmos – och vi har alla relevanta ISO-certifieringar inom hållbarhet. – De viktigaste åtgärderna framöver blir att öka andelen gröna transporter och effektivisera det logistiska flödet samt att minska andelen plast i förpackningarna. Vi har även inlett ett större solenergiprojekt. Vilken betydelse har hållbarhet för dagens och framtidens skönhetskonsumenter? Är det en allt viktigare konkurrensfaktor? – Ja, hållbarhet blir en allt viktigare konkurrensfaktor. Vilka är era viktigaste hållbarhetsmål? – Vi vill bli bäst i klassen. Det innebär att vi måste jobba hårt varje dag och genomföra konkreta åtgärder som verkligen gör skillnad. Det är så enkelt att ge fagra löften som ska uppfyllas någon gång i en avlägsen framtid. Men vem kollar att löften verkligen blir uppfyllda? För oss är hållbarhet något man jobbar med här och nu. Varje dag. Hur ser utländska marknader på Scandi Beauty, som nu erövrar världen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Hur har det påverkat er expansion? – Det finns ett stort intresse för svensktillverkade produkter. Vi tror mycket av det är kopplat till kvalitet och hållbarhet. Det sätter press på oss. Vi svenska producenter och varumärkesägare har ett stort ansvar att verkligen leva upp till vårt goda rykte. Vilken är framtidens största utmaning? – Den största utmaningen med hållbarhet tror vi är konsumentens acceptans för en högre prisnivå. SVENSKA KRÄMFABRIKEN Eco Aloe Vera, vegansk body lotion. Utvecklar och tillverkar innovativa kvalitetsprodukter inom skönhet och hälsa. Huvudkontor i Falun, produktion i Borlänge, försäljning och marknad i Stockholm. Företaget har 116 anställda. Kosmetik 2 2019 35