Tidningen Kosmetik 1
HÅLLBARHET | DET SVENSKA UNDRET M P47t Mette Pica
ut, VD, grundare Hur jobbar ni med hållbarhet – vilka är de viktigaste punkterna? – Vi känner starkt för närproducerat och tillverkar våra produkter i Dalarna. Som ett nischat kvalitetsmärke med fokus på ekolyx vill vi göra en minimal påverkan på miljön. Våra leverantörer delar våra krav och visioner och har ett transparent sätt att arbeta. En stor del av vår verksamhet är outsoursad och lokal. Fabriken är miljöcertifierad genom ISO 14001 och genom ISO 09001 för ledningsstandard för deras kvalitetsprocesser. – Vår hållbarhetspolicy är ständigt under utveckling och i högsta grad ett levande dokument. Den innefattar allt från att ingredienser och annat material ska vara förnyelsebart, återvinningsbart och av ekologiskt och naturligt ursprung till att vi åker tåg istället för bil till våra kundmöten och hellre tar ett Skypemöte än att flyga utomlands. Utbildningar kör vi ofta på Facetime med utländska kunder och även möten här hemma. Vilken betydelse har hållbarhet för dagens och framtidens skönhets konsumenter? Är det en allt viktigare konkurrensfaktor? – I dag finns nog få företag som inte behöver se om sitt hus. Det är absolut en allt viktigare konkurrensfaktor, konsumenterna efterfrågar detta på ett annat sätt än bara för några år sedan. Vilka är era viktigaste hållbarhetsmål? – Närproducerat är självklart, men jag skulle vilja se fler producenter av lokalt producerade ingredienser samt fler lokalt producerade förpackningar i till exempel glas eller fler alternativ till plast. Det papperslösa kontoret är ett annat mål. Sedan 2010 sker all bokföring digitalt. Kina är bannlyst för oss som exportland av såväl miljöskäl som ett djurrättsperspektiv. Hur ser utländska marknader på Scandi Beauty, som nu erövrar världen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Hur har det påverkat er expansion? – Vi i Skandinavien är kända för vår höga kvalitet och seriositet i alla led, vilket i sig är hållbart ur ett större perspektiv. Att till exempel en dryg skönhetsprodukt används i en mindre mängd per tillfälle, att få enkla rutiner och kvalitet är mer hållbart än en rad rutiner och produkter, och att vi är noggranna och pålitliga. Vilken är framtidens största utmaning? – För oss är det att slippa transportera saker hit och dit, vi gör allt för att samköra paket och pallar. Jag är fascinerad över att produkter ofta i onödan importeras från andra sidan jorden. Att hitta förpackningar i glas och miljövänlig plast som är lokalt producerade här hemma i Sverige är en annan utmaning. Vi vägrar att köpa från Kina och Asien, men även att köpa från Europa känns lite långväga. Calming Cocooon Cream, en dryg ekologisk produkt med hållbarhetstänk enligt företagets ”Less is more ekolyx koncept”, oändliga användningsområden, utan parfym eller konservering och helt nedbrytbart innehåll. Producerad i Dalarna i en fabrik som har grön el och certifierat miljötänk. M PICAUT Svenskt skönhetsmärke med ekolyx, naturliga ekologiska hudvårdsprodukter. Huvudkontor i Göteborg, tillverkning i Falun. Antal anställda tre samt stort nät av lokala konsulter. 36 Kosmetik 2 2019