Tidningen Kosmetik 1
HÅLLBARHET | DET SVENSKA UNDRET EKO | CERTIFIERIN
G M84a Nat9 Ulrika Albers, VD Hur jobbar ni med hållbarhet – vilka är de viktigaste punkterna? – Vårt mål är att bedriva en hållbar verksamhet avseende såväl ekonomiska och sociala, som etiska och miljömässiga aspekter och bidra till en positiv hälsotrend och förbättrad livskvalitet genom innovativa och hållbara produkter. – Vårt hållbarhetsarbete utgår ifrån FNs hållbarhetsmål enligt Agenda 2030, som att bidra till ”God hälsa och välbefinnande”, vilket återspeglas i vår vision: ”Din livskvalitet och ditt välbefinnande – vår omtanke”. – Under 2019 ska vi kartlägga hur vår koncern ska jobba med hållbarhetsfrågor, ett område som är oerhört viktigt för oss. Vi lägger mycket fokus på hållbarhet när det gäller val av ingredienser, förpackningar och arbetsmiljö. – För att göra vår position tydlig för såväl leverantörer som medarbetare har vi etablerat en ”Code of Conduct”. Vårt mål är att uppmuntra respekt för mänskliga rättigheter och arbetstagarrätt samt miljöskydd, såväl inom företaget som i samarbete med våra externa partners. Vilken betydelse har hållbarhet för dagens och framtidens skönhetskonsumenter? Är det en allt viktigare konkurrensfaktor? – Ja, det är definitivt en viktig konkurrensfaktor, men ibland är det svårt för konsumenten att bedöma vad som är bäst ur ett hållbarhetsperspektiv. Företagen har här ett ansvar för att nå ut med korrekt information. Vilka är era viktigaste hållbarhetsmål? – De utgår från FNs hållbarhetsmål i syfte att nå en hållbar värld till år 2030, som målet ”God hälsa och välbefinnande”, vilket rör både våra produkter och vårt arbete för en hälsosam livsstil. – Våra produkter innehåller till stor del naturliga ingredienser och ett mål är att bidra till ett ”Ekosystem i balans och biologisk mångfald”. Vår produktlinje reMoist produceras till exempel av hållbar ekologisk Havtornsolja av lokala producenter, som står för både naturliga råvaror och goda arbetsförhållanden. Ett mål är också ”Hållbar energi för alla”. Våra produkter tillverkas med 100 procent förnybar el, numera även med ett stort bidrag från solpaneler på taket på vår produktionsanläggning. Hur ser utländska marknader på Scandi Beauty, som nu erövrar världen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Hur har det påverkat er expansion? – ”Svenskheten” har haft stor betydelse för vår expansion. Det är en kvalitetsstämpel för våra produkter, men också för MedicaNatumin som samarbetspartner till våra distributörer. Det ligger en trovärdighet i begreppet. Svensk skönhet säljer. Vi har haft stor framgång med Jabushe på den kinesiska marknaden och den ser vi kommer att fortsätta. Dermyn som också är ett av våra globala varumärken har stor potential utanför Sverige. – Att som MedicaNatumin ha kontroll över hela kedjan, från produktutveckling vid egen produktionsanläggning i Sverige tills att produkten når användaren, är viktigt för exportmarknaden. Enkla skönhetsrutiner – ett nyckelbegrepp i Jabushes sortiment med fokus på mulitfunktionsprodukter och produkter med bevisad effekt och bakomliggande patent är också viktigt. Sverige har en stark ställning när det gäller att ta fram unika kvalitetsprodukter. Vilken är framtidens största utmaning? – Att ta tillvara alla möjligheter som vi ser med våra produktserier. Jabushe 3 in 1 Peeling Mask, en multifunktionsprodukt som är både rengörande och återfuktande. MEDICA NATUMIN Utvecklar och tillverkar kosttillskott, medicintekniska produkter samt dermatologiska och kosmetiska produkter. Huvudkontor i Jönköping, produktion i Habo. Koncernen har 50 anställda. Kosmetik 2 2019 37