Tidningen Kosmetik 1
HÅLLBARHET | DET SVENSKA UNDRET Alexander Arnheim
, planterar träd i samarbete med the Perfect World Foundation. I år fick Maria Nila pris som Årets Kosmetik exportör vid Swedish Beauty Awards. M>? N@a Alexander Arnheim, Head of Marketing Nordics & Communications Hur jobbar ni med hållbarhet – vilka är de viktigaste punkterna? – Vi vill kunna ge tillbaka till djur- och naturliv ur ett långsiktigt pers pektiv och ha en produktion och en organisation där hållbarhet spelar en central roll. Vår fabrik i Helsingborg drivs med solceller, det finns ett system för att återanvända vatten och värme i produktionsanläggningen, våra förpackningar är klimatkompenserade och vi tillverkar 100% veganska produkter. – Vår miljöpolicy innefattar allt från resor, arbetsmiljö och att bevara naturresurser och använda utvecklings- och tillverkningsmetoder som inte skadar miljön till förpackningar och klimatkompensation. Vi uppmanar vår personal att uppmärksamma det som kan minska företagets miljöpåverkan. Alla förväntas göra sitt bästa för att minimera våra klimatutsläpp. Vilken betydelse har hållbarhet för dagens och framtidens skönhets konsumenter? Är det en allt viktigare konkurrensfaktor? – På grund av en ökad mängd skönhetsprodukter på marknaden är konkurrensen och skönhetsbjudandet större än någonsin. Vi tänker hela tiden på vad vi kan göra bättre för oss själva och våra kunder. Vi ser en grön våg som blir allt starkare och mer eller mindre kan ses i nästan alla företag i Sverige. – Konsumenter blir mer medvetna om sambandet mellan hur vi lever, äter och beter oss och hur det påverkar vår planet. Vi hoppas att den insikten ska sjunka in ännu mer och att fler skönhetsföretag anammar det gröna tänket så att djur- och naturliv inte skadas av vår fåfänga. Det går att vara snäll mot djur- och naturliv och vara vacker samtidigt. Vilka är era viktigaste hållbarhetsmål? – Våra mål är att erbjuda världen hållbar skönhet på ett professionellt, medvetet och lekfullt sätt och ha tydliga miljömål. Det övergripande målet är att vara miljöledande i all affärsverksamhet och som organisation. En viktig del är att löpande arbeta gentemot och följa ISO 14001. – Klimatkompensation har en central roll, men också att ge mer till välgörenhet. Förutom att vara certifierade av Peta, Leaping Bunny och Vegan Society så arbetar vi nära djur- och naturrättsorganisationen The Perfect World Foundation. De senaste åren har Maria Nila donerat 430 000 kronor till arbetet att rädda världshaven, världens elefanter och skolutbildning. Hur ser utländska marknader på Scandi Beauty, som nu erövrar världen, utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Hur har det påverkat er expansion? – Våra utländska marknader ser självklart detta som en stark fördel Head&Hair HEAL Schampoo, produkt från multifunktionella serien Head & Hair Heal. MARIA NILA Svenskt hårvårdsmärke med fokus på djur, natur och hår, 100 procent vegansk hårvård, utvecklad och producerad i Sverige. Utsedd till Årets kosmetikexportör på Beauty Awards. Huvudkontor i Stockholm. Produktion i Helsingborg. Antal anställda 100, inklusive säljkår. och det växer och blir allt starkare. Scandi Beauty har ett gott rykte och det skapas genom att alla aktörer gör sitt bästa för en hållbar verksamhet. Vilken är framtidens största utmaning? – Våra visioner och mål handlar om att bli en global ledare inom hållbar skönhetsvård med fokus på produktutveckling och varumärkeskontroll samt ständigt se över alternativ för vad vi kan göra för en positiv inverkan på vår planet. Utmaningen är att få hela skönhetsindustrin att gå mot samma hållbara mål vad gäller utveckling och produktion. 40 Kosmetik 2 2019 Kosmetik 2 2019 40