Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD | JUBILAR Annemarie Börlind Annemarie Bör
lind grundades för 60 år sedan 1959. Produkterna började säljas på hälsokostbutiker som hade ensamrätt på varumärket. I dag finns varumärket på 38 marknader världen över. Till Sverige kom varumärket år 2000. Produkterna säljs bland annat i hälsokostbutiker, webbbutiker, apotek, hudvårdssalonger och SPA:n. Huvudkontoret ligger i Schwarzwald, Tyskland. logiska och ekologiska. Alla odlade ingredienser är ekologiska, o hc /eller vildplockade. Varumärket k i g inom oteknik för att e driver stor fors n n ge resultat. Irene von Arronet, VD Annemarie Börlind Sverige. Hon är också känd för att vara en av huvudpersonerna som har byggt upp marknaden för ekologisk och naturlig hudvård i Sverige. I dag är segmentet det mest snabbväxande. I produkterna används inga mineraloljor, silikoner, parabener, PEGs och inga extrakt som härrör från döda djur och inte heller lanolin. Mottot är ” Vad jag inte kan äta, sätter jag inte heller på min hud”. – För att skapa röda läppstift används godkända matfärger istället för karmin, som framställs av cochinille-lus, som annars är vanligt i branschen. Det är ett etiskt val, inga delar av döda djur i produkterna. Alla våra andra makeupfärger är mineralpigment. Iréne von Arronet poängterar att Börlind gör sitt yttersta för att säkerställa kvaliteten på innehållet och agera hållbart. – Annemarie Börlind skiljer mellan naturliga, naturidentiska ämnen, som är kopior av naturen och helt syntetiska ingredienser. Exempelvis är det inte försvarbart att fälla träd för att utvinna liten mängd eteriska doftoljor ur barken, eller att använda utrotningshotade växter för att producera kosmetika. Det är inte heller försvarbart ekonomiskt. Biotekniska ingredienser som bland annat hyaluronsyra kan tas ut från svampar eller utvinnas från jäst. Stamceller från rosor och alger stärker hudens egna processer och gör att växtmaterialet kan räcka till mycket. Råvarorna kommer från hela världen, alger ofta från Frankrike och Skandinavien. bi utvinna naturliga derivat som förfinats till små molekyler för att hudvården ska vara effe tk iv och Annemarie Lindner, grundare av det naturliga märket Annemarie Börlind. 85 år gammal blev hon utsedd till ”National Legacy of Year” i USA för sina gärningar inom naturkosmetik. Nya ingredienser upptäcks också av varumärkets nätverk av botaniker världen över. – I Indien uppmärksammade man till exempel att skadade tigrar rullade sig i tigergräset för att läka sår. Extrakt av det används numera i hudvård efter plastikoperationer för att ärr ska läka snyggare. Det finns i vår Biolifting-serie. Deras arbete är också en viktig pusselbit i Börlinds arbete med hållbarhet och socialt ansvar där råvarorna produceras. Börlind driver en rad eco-sociala projekt, där kvinnor ges odlingskunskap, rättvis betalning och utbildning för barnen. Annemarie Börlind har varit föregångare inom flera områden. Bland annat var företaget först med att lansera systemhudvård och att använda ceramider i naturkosmetik och tidigt ute med att lansera anti-pollution och pre- och probiotika inom hudvård. – Vi har tilldelats flera stora internationella priser. Bland annat för våra ansiktsmasker Intensive Treatment Masks, Hyaluron-Shake och 3-i-1 Facial Oil, som ger skydd mot blåljus. Annemarie Lindner dog i februari 2016, 95 år gammal, på en kryssning i Nya Zeeland. Tredje generationen Lindner arbetar nu inom företaget. Så fi<r O;Q0e BörVW 60 år 50 Kosmetik 2 2019 Lyfter fram Eye Wrinke Cream, som har samma recept som för 60 år sedan och är ett av varumärkets bäst säljande produkt. I och med att acne var en plåga för Börlinds grundare Annemarie Lindner, uppmärksammas företagets uppdaterade acne-serie, Purifying Care, som baseras på örtextrakt och antibakteriella ingredienser. Lanserar en ny ansiktsbehandling som bygger på tre tekniker: lymfdränage, bindvävsmassage och muskelär massage.