Tidningen Kosmetik 1
EVENT | BEAUTY WEEK HÅLLBARHET PÅ STOCKHOLM BEAUT
Y WEEK På Stockholm Beauty Week i maj, som arrangerades på Musikaliska vid Nybroviken, presenterades flera spännande varumärken med hållbar inriktning. Här är ett urval. TEXT JESSICA S KEMPE COFFEMAGIC Coffeemagic är ett helt nytt koncept där man räddar kaffesump från hotellkedjan Clarion Hotel Stockholm och skapar något nytt. Deras första produkt är en ekologisk body scrub. Bakom idén står entreprenörsduon Lilo, Joakim Lindström och Emilie Loman, samt Emilies sambo Pelle Backlund. Emilie kände att hon på något sätt ville bidra till att göra skillnad för miljön. Via nätverket Bygg Broar och Foodloopz (företag som arbetar för minskat matsvinn) kom de i kontakt med Clarion Hotel Stockholm som letade efter någon som ville ta till vara på deras kaffesump. Idén med att göra en naturlig, ekologisk skönhetsprodukt föddes och projektet startade. – Det går åt cirka 140 liter vatten för att producera en kopp kaffe och svenskarna är bland de största kaffekonsumenterna i världen. Med Coffeemagic återanvänder vi kaffet och skapar en body scrub som bidrar till mindre matsvinn samtidigt som vi ger en del av vinsten till Wateraid för att ge fler människor i världen tillgång till rent vatten. Entreprenörerna gör allt själva och tillverkningen sker småskaligt och efter behov. – Det innebär att vi inte slösar lika mycket och sliter på miljön. För vem har inte haft ett badrumsskåp fyllt med saker man bara använt någon gång. DOFTA Det speciellt formulerade lampbränslet tar bort dålig lukt samt renar luften från virus och bakterier. Metoden utvecklades i mitten på 1800-talet av två mycket kända vetenskapsmän av sin tid och användes för att rena luften bland annat på sjukhus. Dofta är ett svenskt doftvarumärke där grundaren och doftdesignern Anna Riller skapar väl balanserade, harmoniska och lyxiga dofter som är unika där varje del är noga utvald med de renaste och finaste ingredienserna. – Vi är passionerade doftdesigners och vi vet hur man skapar perfekta blandningar och unika dofter med våra näsor som det viktigaste instrumentet, säger Carina Svensson, Brand Manager i Sverige. I sortimentet finns lyxiga parfymer, doftpinnar, doftljus (soyavax), lotions (sheabutter) och tvål (ekologisk). – Alla våra produkter är fria från ftalater, sulfater, parabener, paraffin och färgämnen. Vi använder inga hormonrubbande ämnen och alla produkter är veganska. Unikt för Dofta är deras doftlampor som brinner utan en flamma genom katalytisk förbränning. Dofta finns i dag i 26 länder. SWEDEN ECO Coffemagic Body scruben innehåller bara sex ingredienser (kaffe, kokosolja, socker, mjölksyra, E-vitamin, pepparmyntsolja) och förpackningen är en glasbehållare med lock av aluminium. Produkten kommer först säljas exklusivt på Clarion Hotel Stockholm och Elements Spa från mitten av maj. Sweden Eco ett nytt svenskt ekologiskt hudvårdsmärke för den medvetne mannen, som vill ha bra resultat och samtidigt värna om sin hälsa och miljö. Det är RS Biokosmetik som tillverkat svensk naturlig hudvård i 35 år som nu har vidareutvecklat sin herrserie ”Rosenserien for men” och gett den ett eget varumärke: Sweden Eco Skincare for men. Råvarorna är utvalda med omsorg och hela tillverkningen sker i Sverige. Basen i produkterna är rättvisemärkt aloe vera och grönt te och allt innehåll är veganskt. Produkterna har en lätt och fräsch doft av sandelträ och kryddnejlika. Skogen Inspiration till ingredienserna kommer från svenska skogen och förpackningarna är tillverkade av återvunnen akryl som kan återanvändas många gånger och företaget använder sig av FSC certifierade förpackningar. SKOGEN Skogen Cosmetics är ett svenskamerikanskt hudvårdsmärke som vill sätta Sverige på kartan. Grundarna är det äkta paret Yamin Cheng och David Johansson. Båda har en lång erfarenhet av tillverkning av skönhetsprodukter för den internationella lyxmarknaden och insåg att de kunde skapa skönhetsprodukter själva. Syftet med Skogen är att sätta Sverige på världskartan genom att låta kunder uppleva den svenska naturen. Skogens filosofi är att skapa lyxiga skönhetsprodukter som samtidigt är så miljövänliga och naturliga som möjligt. ”Beauty by nature” är Skogens motto. Skogen har nyligen lanserats i USA, Ryssland, Ukraina, Frankrike, Tyskland och Colombia. Sweden Eco Sweden Ecos har satsat på att göra en bred hudvård med få produkter, det vill säga produkterna har många funktioner och användningsområden. Kosmetik 2 2019 57