Tidningen Kosmetik 1
GÄSTEN | TTHHAABBIITA JAMMEES KKRRAAAAN ”JAG HAR
gränserna pushat FÖR VAD HÅRKEMI KAN GÖRA” Thabita James Kraan är en välkänd brittisk hårpionär för naturlig hårvård och driver sedan 1999 organiska hårsalonger i Storbritannien och lanserade för fyra år sedan ett eget hårvårdsmärke. Hon är också en populär föreläsare, bloggare och influencer inom den naturliga skönhetssektorn. Hon kallar sig själv för ”Hair Geek”, en passionerad naturalist, miljöaktivist, djurälskare och organisk allround guru. TEXT JESSICA S KEMPE Berätta om ditt hårvårdsmärke? – Tabitha James Kraan High Performance Hair Organics har utvecklats under en lång tid för mina organiska hårsalonger i Storbritannien. Vi lanserade officiellt våra första hårvårdsprodukter 2015 på utställningen Natural & Organic Products (Europe) i London Excel. Tidigt i min karriär upptäckte jag att håret fungerar bäst när det är ”Nurtured by Nature”, men jag kunde inte hitta någon professionell organisk hårvård som var tillräckligt bra. När en produkt är naturlig tillfredsställer den och balanserar oss, vilket en produkt som är övervägande syntetiskt inte kan göra. Det är därför vårt sortiment som bygger på ”Nurtured by Nature” fungerar så bra. Vad är filosofin bakom ditt hårvårdsmärke? – Jag tror att fint hår grundar sig på tre kärnprinciper. Först och främst behöver vi hårolja som stärker och bygger upp långsiktigt samt ger skydd till hårstråna. Jag har utvecklat en unik organisk håroljeblandning som kan absorberas utan att tynga ner håret. Att hålla rätt fuktbalans är viktigt för att ett hår ska vara friskt, full av liv och glans. Det ger ett mer ungdomligt utseende. Hårolja balanserar också hårbotten och lugnar irritation. Nästa kärnprincip är att vi gör korrekt rengörning. Att vi tvättar för mycket är oftast 8 Kosmetik 2 2019 grunden till hår- och hårbottensproblem. Jag har två rengörningsprodukter, en som rengör milt och en som rengör oljan i ditt hår istället för att ta bort den. Den sista principen är att tillföra fukt i olika lager, layering. Först hårolja och sedan ren balsam, 4-in-1 Conditioner och avslutningsvis hårparfym för att tillägga ytterligare fukt. Vad skiljer ditt varumärke från andra märken? – Vi är ett av få hårvårdsmärken i världen som både är professionellt och har en organisk certifiering enligt den internationella Cosmos Organic Accreditation. Min filosofi och mina kärnprinciper utgör ett nytt sätt att tänka på hår och hårbottenhälsa. Berätta om dina produkter? – Jag ligger bakom alla produkter och har tillbringat många timmar i laboratoriet och drivit gränserna för vad hårkemi kan uppnå för att hålla en professionell standard. Resultatet är ett sortiment med de allra renaste organiska hårprodukterna som verkar i harmoni med håret och hårbotten. Vi har allt från olika typer av hårschampon och balsam till torrschampo och hårparfymer. Sortimentet har vunnit flera priser, bland annat International Beauty Awards, Janey Lee Grace Platinum Awards, Beauty Shortlist Awards, Green Parent Beauty Awards, Eluxe Magazine Awards. Vilka ingredienser används i produkterna? – Vi strävar efter att endast använda naturliga ingredienser (och där det är möjligt, organiskt certifierade vildskördade växter). Några av mina favoritingredienser är organic rosehip oil, burdock root, nettle leaf, rose otto oil, aloe vera juice och goji berry. Det är vanligt att färga och bleka håret i dag. Vad skiljer organiska hårfärger från ”vanliga”? – Jag gör ännu inte hårfärger därför att jag inte kan kontrollera vad som ingår i formuleringarna. Tabitha James Kraan High Performance Hair Organics Ägare: Tabitha & Dennes James-Kraan Grundades: 2015. Målgrupp: Medvetna konsumenter i åldern 30 plus, men också millenials och Generation Z som bryr sig om vår planet och hellre spar ihop pengar och köper en kosmetisk kvalitetsprodukt. Bästsäljare: Scented Organic Hair Oil, Organic Dry Shampoo, 4-1 Conditioner . Nylanseringar: Scalp Scrub, Scalp Oil och ny hårparfym som lanseras worldwide senare i år. Antal marknader: 25 stycken världen över, i Europa, Australien, Mellan Östern, Kanada och USA. Största marknad: Storbritannien.