Utmärkt Örebro 1
och göra affärer. Work Life Balance var inte kärn
värdet i den organisationen utan det är många timmar och du ska klättra i pyramiden. Var du inte pigg på det då fanns det över tid begränsade karriärutvecklingsmöjligheter där. Ni är långt ifrån den modellen menar du? – Egentligen vill vi göra ungefär samma typ av uppdrag och affär som de bolagen, men vi följer kunden genom genomförandet men vi har inte pyramidmodellen utan vi vill göra det med enbart erfarna konsulter. Du ska kunna vara här och utvecklas, ha en kul karriärutveckling, göra spännande och utvecklande uppdrag men också ha Work Life Balance. Är det en svår balans med Work Life Balance? – Ja det är det ju för det förändras för medarbetarna över tid. Du får barn, du får två barn, barnen flyttar ut. Så förutsättningarna förändras men har man det som grundsyn så brukar det fungera bra. Upplever du att man får mer lojala medarbetare på det sättet? – Jag tycker det! Om man tittar på de klassiska sätten att mäta personalomsättning på så har vi alltid legat lågt. Man kommer hit för att utvecklas och man vill vara kvar. Det finns en global organisation som heter Great Place To Work som genomför medarbetarundersökningar. Där kan man utifrån resultatet ranka hur man står sig i relation till snittet i Sverige för en viss typ av bolag och där kommer vi på plats 12 i Sverige avseende högst medarbetarnöjdhet. Bolaget har fortsatt växa genom åren med något enbart bakslag under pandemiåren. Under samma tidsperiod korsade Kontracts och det finska bolaget Midagons vägar för första gången. Egentligen några månader innan pandemin brakade loss. Det mötet var en första fling mellan de två bolagen. – Vi jobbade mot större kunder, ofta internationella som hade en viss verksamhet i Finland och i andra länder. Midagon var i samma situation med internationella kunder och en del av sin verksamhet i Sverige. Ibland behövdes en förlängd arm för att ta tag i projekt i ett annat land med lokala resurser. Det var så samtalen inleddes. Var det en bra känsla i samtalen direkt? Jag tänker att Sverige och Finland har olika företagskulturer? – Jag slogs direkt av hur otroligt lika vi var. Hur vi såg på våra kunder, vår affär, våra medarbetare och hur vi såg på vår företagskultur. Det var verkligen check i alla rutor. Men sedan kom ju pandemin och då drevs det inga projekt eftersom allt stängdes ner. Så det blev ingenting av det vid den tidpunkten. Men vi höll kontakten vd till vd under pandemin för att se hur det gick. När togs den nya kontakten som ledde fram till sammanslagningen? – För ett och ett halvt år sedan kom de tillbaka till oss och då var det mer konkret. Med tanken om att vi vill samma saker, ska vi göra det tillsammans eller var och en för sig. Lyckas vi bättre då? Har vi roligare? Sedan prövade vi den tanken fram och tillbaka under några månader. Vi hade även med några medarbetare i processen för att kolla lite extra på kulturfrågorna. Just kulturfrågan är intressant. Jag har hört från andra att det skiljer sig en hel del mellan länderna. Är det din uppfattning också? – Vi gick jättefort på kulturfrågan. Det är lätt i ett samgående att man börjar räkna kronor och ören och fokusera på den ekonomiska 47 delen. Den la vi förhållandevis liten tid på utan vi diskuterade tidigt vad kulturen betyder, vi hade olika värderingar men vad betydde de egentligen och hur syns det hos medarbetarna. Vi kände att det matchade väldigt bra och då gick vi också vidare i processen. – Faktum är att vi är väldigt lika. Det är nästan så att vi är lite mer att peka med hela handen i Sverige än vad de är i Finland när det kommer till diskussioner och konsensus. Det hierarkiska som kanske finska företagskulturen ibland sammankopplas med har jag aldrig sett hos våra kollegor i Finland. Rent kulturellt så ser jag faktiskt ingen större skillnad mellan oss. Hur stort är bolaget nu när ni gått ihop? – Vi är 200 medarbetare och ambitionen är att bli ledande i Norden och driva komplexa