Utmärkt Örebro 1
hisnande 168 miljoner kronor efter finansnetto. I
en artikel publicerad i DI Weekend i somras skriver Göran Jonsson om hur inflationskrisen riskerar att ta död på hamburgaren. Tesen backas upp av måltidshistorikern Rickard Tellström som menar att just hamburgaren är ett fenomen som riskerar att stryka med när konjunkturen vänder uppåt igen. – 2010-talets hamburgertrend borde rimligtvis ifrågasättas av konsumenterna. Den kommer inte att svara mot behovet av känslan att allting har blivit bra igen. Men allt är inte helt nattsvart, faktum är att snabbmatssegmentet generellt har ökat kraftigt sedan pandemin och det finns de hamburgerkedjor som går emot strömmen. Mitt under brinnande pandemi startade Gustav Haglund och Gustav Larsson den hemmasnickrade foodtrucken Mister York. Två år senare har varumärket växt till snart ett tjugotal restauranger, och omsättningen gick från 1,5 miljoner 2020 till över 50 miljoner 2022 – med ett litet men befintligt plusresultat. Och i Örebro fortsätter burgartrenden att vara stark, även om tiderna är tuffare än förut. Så att utmåla hamburgaren som död kan måhända vara en aning överdrivet, man kanske mer får konstatera att det snarare är hamburgertrenden som har fått kasta in handduken. 51