Utmärkt Örebro 1
text Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP A
B foto CNP AB NÄR SLÄKTEN ÄR VÄRST (S t o c k h o l m) På julen träffas hela stora släkten. Hos familjen Geely innebär det att nya Zeekr X ska dela hjulbord med Smart #1, Polestar 4 och inte minst Volvo EX30. Hela gänget bygger på samma plattform men varje familjemedlem har fått ta fram sin alldeles egna bilmodell utan vare sig insyn eller samarbete. Det innebär i sin tur att den interna konkurrensen är stenhård och vi har provkört nya Zeekr X. Geely-koncernen växer så det knakar och upplägget är minst sagt annorlunda. Allt börjar med att dess svenska bolag CEVT (China Europe Vehicle Technology) tar fram själva plattformen som sedan används gemensamt i koncernen. Alla varumärken utvecklar däremot sina egna bilar med sin unika design, mjukvara, interiör och inte minst prislapp. Idag ska vi bekanta oss med nya Zeekr X som ska vara ett lyxigare alternativ till Volvo EX30. Hund eller katt Dagens testbil kan få den mest luttrade matematikern att tappa räkningen. Den ena tvära vinkeln avlöser den andra och linjerna har ritats på Zeekrs designkontor i Göteborg. Utsidan är riktigt spännande och detsamma gäller för interiören som går i minimalismens tecken. Framför ratten finns en 8,8-tums digital förardisplay som följer rattinställningen och infotainmentskärmen på mittkonsolen sträcker ut sig hela 14,6 tum. Framstolarna är bekväma och till skillnad från Volvo EX30 finns ett baksäte värd namnet. Nu är det inte så konstigt eftersom Zeekr X är två decimeter längre och landar därmed på 443 centimeter. Allt andas premium och bland dom mer knäppa finesserna hör att din bil kan låta som en gnäggande häst eller grymtande gris. Innanför hjulhusen finns nämligen högtalare där man kan spela upp olika djurläten. På tal om just djur så finns även ”Pet Mode” som håller rätt kupétemperatur om man behöver lämna katten, hunden eller papegojan ensam i bilen. Zeekr eller Volvo Grundpriset startar från 550 000 kronor för en bakhjulsdriven Zeekr X Long Range vars elmotor levererar 272 hästkrafter. Hostar du däremot upp ytterligare 45 000 kronor så förvandlas bilen till en fyrhjulsdriven Zeekr X Privilege vars dubbla elmotorer levererar 428 hästar. Därmed snackar vi om en Kinabyggd nyårsraket med en närmast brutal acceleration från noll till hundra på 3,8 sekunder. Ändå känns inte nya X utpräglat sportig under provkörningen, vilket till stor del beror på den mjuka fjädringen som fokuserar mer på komforten. Batteriet är på 69 kWh och räckvidden landar på 42,5 mil i det provkörda värstingutförandet. Det är alltså upplagt för en hård match mot släktingen Volvo EX30 Twin Motor som med exakt samma drivlina kostar 597 000 kronor. Merry X-mas allesammans! Tekniska data för Zeekr X Privilege AWD Elmotor: Max effekt 428 hk. Max vridmoment 543 Nm. Batteri: Litiumjon på 69 kWh. Laddeffekt 22 kW AC / 150 kW DC. Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,5 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 275, längd 443, bredd 184, höjd 157. Tjänstevikt 1 960. Dragvikt 1 600 kg. Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,8 sek. Förbrukning: 18,3 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 425 km (WLTP). Pris: 595 000 kronor (Long Range RWD 550 000 kronor). + Plus… Delar komponenter med Volvo EX30 Komfort och premiumkänsla Hög standardutrustning Prestandan - Minus… Sällsynta återförsäljare och verkstäder Osäkert andrahandsvärde