Vårdguiden Chefredaktören
Vårdguiden Innehåll
Vårdguiden Aktuellt i vården * aktuellt i vården V
AR ÄR MIN REMISS? n e fles som r vr reon ohom ö sn remsser ensen ornen o n p se oh p ornnser r n se nr oh ven enhe rems sen r s n os normon om nr en r moen beöm besvr oh nr svre r moe nnehe remssen vss ne n ne se non normon n e bero p n vrvre ne r nsen ornsseme ere nr p behnn eer operon er vrrnn ven om on vren Nu gäller vårdgarantin även digital vård FRÅGA OM FUNKIS m sv eer brn hr en vr nonsnesnn n n r sö oh behandling genom Habilitering oh hs nse nrr ven hp brn hr r son eer hr mn s nsö om sö p r s o n oh v o re br pprn en tid du har bokat och slipper sitta eeonö hr mner örone oh nsen r osnsr sesohomhbering-i-stockholms-lan LOGGA IN UTAN BANK-ID n som ne r n eer v s bn o n p se me re e s se re e s r en osnsr mob svens eetimation. ör s re e s behöver h en smr mob en ss emon oh e eposono behöver os ör e besö hos e omb ör ör en onro seon 4 Nu omfattar vårdgarantin förutom fysisk vård även digital vård och digitala kontaktsätt som chatt eller appar. Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver. Nu gäller vårdgarantin även för digital vård och digitala kontaktsätt. Det innebär att vården kan ge en kombination av digital och fysisk vård där dina behov och önskemål är avgörande. När du kontaktar vården i ett ärende som täcks av vårdgarantin ska du kunna förvänta dig lika snabb återkoppling oavsett om kontakten skett via telefon, fysiskt besök eller via en digital tjänst. Den som vill använda traditionella sätt att kontakta vården ska även kunna göra det fortsättningsvis. Vårdgarantin gäller oavsett om du ringer, går dit eller använder digi tala kontaktvägar som e-tjänsterna på 1177.se, chatt eller en app för att få vård. Digitalisering skapar nya kontaktvägar för vården och nya sätt att ge vård. Genom att utnyttja digitala kommunikationskanaler kan vården bli både mer effektiv och passa dig som patient bättre. 1177.se/stockholm/vardgaranti VÅRDGARANTIN I STOCKHOLMS LÄN Samma dag som du söker vård ska du få kontakt med till exempel en vårdcentral. Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, kontakt via e-tjänsterna på 1177.se, chatt eller en app. Inom tre dagar ska du få en medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal i primärvården, via ett fysiskt möte eller ett video möte. Inom 30 dagar ska du få komma till en specialist från det att beslutet om remiss togs, eller bedömningen av din egenanmälan gjordes. Inom 90 dagar ska du få tid för behandling, räknat från den dag läkaren tillsammans med dig har beslutat om vilken behandling du ska få. 1177 vårdguiden 1 • 20
Vårdguiden Inspiratören: Birgitta Green
Vårdguiden Säsong för pollen
Vårdguiden Tema Diabetes
Vårdguiden Alexandra, 13, har diabetes typ 1
Vårdguiden Roger, 62: Vinsten är att jag mår så my
cket bättre
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Jonna: Hela min vardag styrdes av tvång
Vårdguiden Att leva med OCD
Vårdguiden Kliande hårbotten
Vårdguiden Benskörhet
Vårdguiden Tandhälsa för livet
Vårdguiden IBS? Råd till dig med känslig tarm
Vårdguiden Aktuellt i vården