De unika Hälsingegårdarna 1
LARS LÖÖV vackert väggmåleri och tryckta tapeter,
utan framför allt njuta av en välkomponerad helhet som också består av väl avstämda snickerifärger och noggrant valda kakelugnar. Inredningsmåleriet i hälsingegårdarna är rikt varierat. Målarna utnyttjade alla de olika tekniker man hade på repertoaren för att skapa omväxling mellan de olika rummen i ett hus eller en våning. Det fanns vissa regler och konventioner som man följde. Till exempel hittar man aldrig måleri med landskap eller figurer i farstun eller vardagsstugan; det reserverade man för representativa rum som herrstugor, sängstugor eller kamrar. Marmorering hörde hemma i farstun, en idé som går att följa ända tillbaka till de italienska renässanspalatsen via svenska slott och herrgårdar. En annan tålig väggbehandling som lämpade sig för farstu och vardagsstuga var stänkmålningen, som utfördes med en limfärgsdoppad björkriskvist. Schablonmåleriet passade däremot överallt. Schablonmåleriet passade i alla rum, från farstun till festsalen. Kristofers i Stene i Järvsö dekorerades av Anders Ädel 1853. Blomstermåleriet på Kristofers är typiskt för övre Ljusnandalen. 27 LARS LÖÖV