Nöjesnytt Jönköping 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. FILMER SHE SAID (på bio nu) Meto-rörelsen är numera ett så etablerat begrepp att man nästan glömt bort hur det hela startade, även om det bara är fem år sedan. Under rubriken ”Harvey Weinstein köpte sig fri från sexuella trakasserier under årtionden” publicerade New York Times den 5 oktober 2017 en artikel skriven av Jodi Kantor och Megan Twohey och She Said är regissören Maria Schraders skildring av historien bakom. Som alla bra filmer om grävande journalister – Alla Presidentens Män, The Post, The Spotlight – skildras det hela med thrillerns nerv och dokumentärens hantverk på ett makalöst sätt. Faktiska ljudupptagningar och verkliga personer som spelar sig själva bidrar till autenticiteten. Plus: Carey Mulligan är briljant. THE GOOD NURSE (NETFLIX) Vårdpersonal som blir seriemördare är faktiskt inte så ovanligt som man kan föreställa sig. Tyskland värsta massmördare Niels Högel mördade 85 patienter innan han åkte fast och till och med Sverige har haft sitt eget fall, i form av beredskapsarbetaren Anders Hansson, som på 1970-talet hade ihjäl 24 patienter på Malmö Östra Sjukhus. I The Good Nurse får vi följa historien om sjuksköterskan Charles Cullen, som efter kollegornas misstankar plötsligt avslöjas som seriemördare. Som i fallet med många filmer där man redan vet utgången kämpar filmen med att hålla spänningen uppe, men räddas i stället av lysande skådespelarinsatser av inte minst Jessica Chastain. Komplettera gärna med dokumentären Capturing The Killer Nurse, också på Netflix för att få hela storyn. BARBARIAN (DISNEY+) En skräckkällare som skulle gjort Josef Fritzl grön av avund, tre personer som är fångade där och en ytterst obehaglig hyresvärd – ingen revolutionerande synopsis för en skräckfilm, direkt. Men faktum är att Barbarian är långt ifrån så förutsägbar som det verkar och i mångt och mycket lyckas debuterande regissören Zach Cregger undvika de flesta fällorna i genren. Dessutom känns det ganska uppfriskande med en skräckis som faktiskt utspelar sig i nutid, istället för de ständiga flörtarna med -70, -80 och -90-talens klassiker. Barbarian är riktig ruskig, där tittarnas känslor hela tiden skickligt manipuleras och där Bill Skarsgård i rollen som påstådd hyresvärd än en gång bevisar att han är sin generations bästa svenska skådespelare. TV-SERIER 1889 (NETFLIX) Trailern till Netflix multinationella thrillersatsning 1899 är något av det snyggaste jag sett. Förväntningarna var därför stora när den släpptes i mitten av november. Om de motsvarades? Jo, det kan jag lova. 1899 tar avstamp i lika mycket Ridley Scott som Agatha Christie och bygger upp stämningar och spänningar på ett mycket imponerande sätt. Känslan av att man förstår lika mycket som man inte förstår är bitvis frustrerande, men är samtidigt det som gör att man inte kan slita sig. Här finns det mesta – spökskepp, läskiga barn, märkliga symboler, skumma figurer och övernaturliga, eller bara oförklarliga fenomen. THE WHITE LOTUS – SÄSONG 2 (HBO MAX) The White Lotus första säsong var något av det bästa som skapats av en streamingtjänst. Avslutningen lämnade inte mycket utrymme för en fortsättning, men lyckligtvis har skaparen Mike White lyckats hitta en ny historia att tvinna sina innovativa och skruvade intriger kring. Kvar från första säsongen är endast fantastiska Jennifer McCoolidge i rollen som tittarfavoriten Tanya McQuoid, lika vilsen, egocentrisk och passionerad som i säsong 1. Kritiken mot klasskillnader och ekonomisk orättvisa är fortfarande seriens fundament, men White hittar imponerande nya vinklar på problemet. Inte lika start som ettan kanske, men inte långt efter. NATTRYTTARNA (C MORE) C Mores nya satsning Nattryttarna är baserad på de uppmärksammade övergreppen på en hästgård i Mellansverige på 1990-talet. Trots att namn på personer och platser har ändrats vet alla vilken historia det här handlar om, då den avhandlats i diverse dokumentärer, poddar och böcker. Det är onekligen en svår balansgång när man ska skildra sexuella övergrepp på barn; det får inte bli för explicit, samtidigt som man måste förmedla det fruktansvärda i handlingarna. Nattryttarna hittar en utsökt balans här och man ryser av obehag inför det man hör och vet, men inte ser. Ulf Kvenslers manus är starkt och minimalistiskt, de okända skådespelarna är utmärkta och Jonas Karlsson gör sin kanske bästa – och mest obehagliga – roll någonsin som den avskyvärde Tommy Lundh. PEPSI, WHERE’S MY JET? (NETFLIX) Vi som är tillräckligt gamla minns tydligt det så kallade colakriget på 90-talet, där Pepsi via ungdomliga, ofta humoristiska reklamfilmer gjorde allt de kunde för att gå om Coca Cola. I en specifik reklamfilm lovade de att om man samlade in kuponger från de Pepsi-drycker man köpte kunde byta in dem mot olika prylar. Och samlade man 7 miljoner poäng fick man ett Harrier-jetflygplan. Menat som ett skämt. Eller? Det tyckte inte unge John Leonard, som tillsammans med en vän kom på ett sätt att samla in poängen och helt sonika krävde sin Harrier. Det tyckte inte Pepsi. Nu har striden mellan David (Leonard) och Goliat (Pepsi) blivit en synnerligen underhållande dokumentärserie, där de inblandade med lika delar frustration och självdistans berättar om en av 1990-talets mest absurda rättstvister. FÖRSVUNNA MÄNNISKOR (SVT PLAY) För att rädda sitt jobb och åkeriet han arbetar för ska Erwin göra en insats för sin chef; han ska smuggla åtta syrianska flyktingar i tanken på sin lastbil. En poliskontroll ska dock förändra allting. Bokstavligt talat allting, bör tilläggas. Det går att framföra en del kritik mot den här miniserien, som att flyktingarna nästan blir förvandlade till rekvisita, bland annat, men samtidigt finns det så många starka och gripande scener att det blir sekundärt. I slutänden är det en väldigt omskakande och bitvis ömsint frågeställning om vad människans moral är värd och vad vi egentligen är beredda att göra för att rädda vårt eget skinn. TEXT: OLA KARLSSON