KIA STORY 1
Både den rymliga familjekombin Ceed Sportswagon o
ch den urbana XCeed med suvkänsla drar blickarna till sig. Visst finns det syskontyckte hos nykomlingarna. Laddningstiden i laddbox är cirka tre timmar. Lättavlästa instrument guidar föraren och ger interiören en modern känsla. V 16 i befinner oss i ett nybyggt bostadsområde i Sveriges huvudstad. Området har en uttalad hållbarhetsprofil för att förena storstad med natur och ingår i ett globalt klimatprogram som gör området till en testplats för forskning inom hållbara energisystem. Bilar är nästan bannlysta men med en laddbar bil vågar vi oss in i området och hittar parkeringar med laddstolpar. Här trivs de båda laddhybriderna och vi susar tyst fram enbart på el. Det enda som hörs är musik från spellistan som speglas från min mobiltelefon. En fulladdad elmotor räcker till minst 50 kilometers körning, perfekt för vardagsresorna. Men när resan blir längre än 50 kilometer stöttar bilen själv med elektrifierad kraft för att sänka förbrukningen och minska utsläppen. Båda modellerna har samma drivlina, 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor tillsammans med en elmotor på 44,5 kilowatt. Båda har en sexväxlad dubbelkopplingslåda. Litiumpolymerbatteriet på 8,9 kilowattimmar ger möjlighet att köra helt utsläppsfritt. Båda bilarna har körlägesväljare där jag väljer mellan tre lägen: EV som är enbart på el, HEV som kombinerar el- och bensinmotor för snålast körning och Sport för mer prestanda. När jag bromsar tas energin tillvara och laddar batteripaketet. Energiflödet visas på pekskärmen och jag kan enkelt se hur min körning påverkar både räckvidd och förbrukning. För att ytterligare spara energi slår fläktsystemet KIA STORY 1 2020