KIA STORY 1
– Den som tror att det inte går att ha elbil i No
rrland har helt fel, säger Stefan Olsson. beror på att kylan reducerar effekten från batteriet. Men med min e-Niro har jag ändå fortfarande fullt tillräckliga 30–35 mils räckvidd. Den är faktiskt en bättre vinterbil än förbränningsbilar med sin väldigt snabba och effektiva värmepump som värmer upp kupén direkt, utan att man måste vänta på att motorn ska bli varm först. Jag behöver inte ens skrapa rutorna på vintern längre. En elbil startar ju dessutom alltid i sträng kyla – så sådana problem har jag inte alls. ARGUMENTET ATT DET saknas laddstationer i Norrland tycker inte Stefan heller håller. Men inte enbart för att det nu finns betydligt fler stationer än tidigare. – En inlandsbo som blivit av med sin bensinmack kan ju ha sin laddbox för elbilen där hemma! För den som pendlar långt är dessutom driftskostnaden för en elbil betydligt lägre: två kronor milen i stället för det vanliga tio–tolv kronor. Gårdshem, som kör 3 000 mil per år, har sparat 20–30 000 kronor bara i bränslekostnader ett år, och då har jag inte räknat in skatt, förmånsvärde och servicekostnader. Senast Stefan servade bilen kostade det inte mer KIA STORY 1 2020 ” Som företagare kan vi gå före för att få fart på marknaden för elbilar, så att fler kan produceras till lägre pris.” än 640 kronor. Det fanns helt enkelt inget att göra! Att människor ändå drar sig för att byta till elbil tror Stefan till viss del kan handla om att inköpspriset avskräcker. – Men de allra flesta lånar ju pengar till bilköpet eller leasar sin bil, och då ska man se till månadskostnaden i stället för inköpspriset. Under förutsättning att man kör tillräckligt långa sträckor kan det ändå gå ihop ekonomiskt. HAN ÄR ÖVERTYGAD om att elektrifieringen är avgörande för Sveriges omställning till fossilfritt. – Som företagare kan vi gå före för att få fart på marknaden för elbilar, så att fler kan produceras till lägre pris. Jag tror att förbränningsmotorerna har kommit till vägs ände – de går nog inte att effektivisera mer – men elbilar kan bli oändligt mycket bättre. Det här är bara början! 33