Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik » Klienternas krav på tillgän
glighet och återkoppling har ökat de senaste fem åren, enligt Eva-Maj Mühlenbock, verkställande delägare på Lindahl. EvaMaj Mühlenbock är av uppfattningen att bolagens juristavdelningar successivt har vuxit sedan Sverige blev medlem i EU 1995. – Tidigare gjorde man affärer och skrev avtal inom näringslivet utan att några jurister var inblandande. Inte minst de komplexa EUreglerna har gjort att företagens behov av internt juridiskt kunnande har ökat, säger hon. ÖKAD SPECIALISERING För att möta klienternas efterfrågan på allt mer komplex rådgivning har juristerna på de affärsjuridiska byråerna blivit mer specialiserade. – Vi har blivit mer professionella. Den som arbetar med konkurrensrätt i dag gör det på heltid för att kunna hålla sig à jour med förändringarna på området och vara påläst om de senaste avgörandena. För tio år sedan kunde du arbeta med flera rättsområden, säger EvaMaj Mühlenbock. Samtliga byrårepresentanter som vi har talat med beskriver specialiseringen som en utveckling på både gott och ont. – För klienterna är det en fördel att kunna få spetskompetens. Men som rådgivare är det bra att kunna lite om mycket för att kunna fånga upp vilka problem klienten egentligen har, säger Stefan Erhag. Manfred Löfvenhaft lyfter också fram att det finns risker med att unga biträdande jurister specialiserar sig väldigt tidigt på ett rättsområde. – Dels får de sämre förståelse för helheten om de blir väldigt specialiserade på ett område, dels är det en nackdel om marknaden svänger och efterfrågan på just den aktuella specialistkunskapen minskar, säger han. För att undvika en alltför snäv specialisering ser stora och medelstora affärsjuridiska byråer i allmänhet till att juristerna till en början får vara med i minst två verksamhetsgrupper för att åtminstone kunna hantera två rättsområden. – Vi ser numera till att unga nyanställda jurister får möjlighet att rotera mellan olika avdelningar. Vi försöker också se till att varje jurist har två juridiska ben att stå på. Det är lärorikt och gör att man blir uppmärksam när varningsklockor ringer. Det är viktigt att inte bli för smal. Då kan man missa viktig information som rör ett annat rättsområde än det man är specialiserad på, säger EvaMaj Mühlenbock. STÖRRE FÖRVÄNTNINGAR Affärsjurister förväntas i dag inte enbart ha spetskompetens när det gäller juridiken, de förutsätts även vara väl insatta i klientens bransch – känna till konkurrenterna och gällande marknadspraxis. DLA Piper har bildat grupper med jurister som har specialiserat sig på olika branscher. En jurist är normalt in32 Advokaten Nr 4 • 2016