Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik ändamålsenlig rådgivning. skö
ter administrativa arbetsuppgifter som vi till exempel ser i sjukvården.” Maria-Pia Hope Han tror att anledningen till att de går över till bolagen är att de vill se något nytt. – Många har kommit direkt till en advokatbyrå och är sugna på att se hur det ser ut på andra sidan. Det är trivsamt och utvecklande att prova något annat. Stefan Erhag upplever också att unga jurister i dag är mer flexibla än för tio år sedan. – De vill prova olika saker innan de vet var de till slut ska landa. En del börjar på byrå för att sedan sitta ting och därefter börja jobba som bolagsjurister. Jag tror att det är en generationsfråga, säger han. SEKRETERARE HAR BLIVIT ASSISTENTER En annan förändring som skett på senare tid är att byråernas sekreterare, som numera kallas assistenter, har blivit färre till antalet och fått andra arbetsuppgifter. För 30 år sedan var det inte ovanligt att varje advokat hade en egen sekreterare. Till sekreterarnas uppgifter hörde att göra reseräkningar, fakturera och skriva ut meddelanden som advokater och biträdande jurister hade dikterat. – I dag skriver juristerna avtal, mejl och annat själva. Assistententera gör allt ifrån att hjälpa till med att ta fram Advokaten Nr 4 • 2016 uppgifter till rättsutredningar till att hjälpa till med it. De är väldigt kompetenta och allround, säger EvaMaj Mühlenbock på Lindahl, där det i dag går upptill åtta jurister på en assistent. Hos Mannheimer Swartling delar upp till 14 jurister på varje assistent. Rollen som traditionell sekreterare försvann hos dem när de för åtta år sedan omstrukturerade hela supportorganisationen och specialiserade dem i mycket högre utsträckning. – Vi ville kunna tillhandahålla mer kostnadseffektiva lösningar till våra klienter. Och vi har sänkt kostnaderna för administration rejält sedan 2008 trots att vi numera har en mycket högre servicenivå från vår supportorganisation, säger Jan Dernestam. Vinge har däremot inte dragit ner på sina assistenter. – Vår uppfattning är att assistenter är viktiga medlemmar i teamet. Teamarbete är utgångspunkten för att ge klienterna en kostnadseffektiv och ändamålsenlig rådgivning. Vi tror inte på en modell där specialister sköter administrativa arbetsuppgifter som vi till exempel ser i sjukvården. Det blir i slutänden dyrare för klienterna, säger MariaPia Hope. 35 Sekreterarna, som numera kallas för assistenter, har blivit färre och fått nya arbetsuppgifter på flera av de affärsjuridiska advokatbyråerna. »