Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik det gäller transaktioner. äre
nden på ett bättre sätt. Projektledningen har blivit bättre. ” Gustaf Reuterskiöld allt högre krav på transparens när det gäller prissättningen. – Vi börjar nästan aldrig arbeta med ett ärende där priset kommer som en överraskning för klienten. Vid företagsförvärv, finansiering eller någon annan transaktion har vi nästan alltid kommit överens om ett pris i förhand, säger han. Även MariaPia Hope berättar att klienternas krav på transparens har ökat. – Det är sällsynt att vi inte har en detaljerad diskussion om förväntningar, kostnader och olika moment i processen innan vi inleder ett större projekt, säger hon. Gustaf Reuterskiöld har också noterat att klienterna i betydligt större utsträckning i dag än för några år sedan vill veta vad juridiken i en affär kommer att kosta innan en transaktion görs. Det har gjort att ärendena handläggs mer effektivt än tidigare. – Vi har blivit bättre på att definiera vad vi förväntas leverera, framför allt när det gäller transaktioner. Därmed kan vi bemanna ärenden på ett bättre sätt. Projektledningen har blivit bättre, säger han. DLA Piper använder olika prismodeller för olika uppdrag och försöker anpassa sig till klienternas önskemål. Men i processer tar de oftast ut ett klassiskt timarvode utifrån nedlagd tid. – När uppdraget inte är fördefinierat är det väldigt viktigt att vi redogör för vad vi har gjort och varför, säger Gustaf Reuterskiöld. För en väl definierad uppgift, som att ta fram ett standardavtal, kan de däremot ge ett fast pris. Hos Delphi och Gernandt & Danielsson är basen för arvodet nedlagd tid och klientnyttan. – Det är svårt att bestämma ett fast pris, eftersom man ofta inte vet hur omfattande ett arbete blir innan det har påbörjats, säger Manfred Löfvenhaft. ÖKAD KONKURRENS EvaMaj Mühlenbock berättar att konkurrensen om klienterna har ökat. Och att konkurrensen kommer från såväl andra nationella byråer som utländska byråer. Om ett engelskt bolag förvärvar ett svenskt bolag är det inte alls ovanligt att en engelsk advokatbyrå får uppdraget. – För tio år sedan fanns det inte på kartan att en engelsk advokatbyrå skulle kunna göra det förvärvet. Då hade det engelska bolaget kopplat in en svensk byrå som företrädde dem. Vi måste visa att det i ett sådant fall är bättre att vända sig till en nationell advokatbyrå som kan det nationella rättssystemet, säger hon. Advokaten Nr 4 • 2016 Den nationella konkurrensen beskriver EvaMaj Mühlenbock också som grynhård. – Även om det smärtar att säga så finns det många skickliga aktörer som kan sin sak ungefär lika bra som vi, säger hon. Även Vinge märker av att konkurrensen från såväl inhemska som utländska byråer har ökat inom vissa områden. Men MariaPia Hope betraktar konkurrensen som hälsosam. – Konkurrensen gör att vi hela tiden måste bedriva ett förbättringsarbete och blir mer professionella och effektiva. Samtidigt kan de ledande svenska byråerna hävda sig bra. För vår del kommer runt 40 procent av uppdragen från utlandet. Våra jurister är med andra ord vana vid att arbeta i komplexa projekt av cross borderkaraktär. Vi framhärdar ofta med framgång att det är bäst att låta projekt med centrala svenska element styras av svensk rätt – det är praktiskt enklare och därmed ofta bättre. Våra svenska klienter stöttar inte oväntat i denna slutsats, säger hon. Mannheimer Swartling konkurrerar främst med stora amerikanska och engelska affärsjuridiska aktörer om de största tvisterna och ärendena, men understryker att konkurrensen även kommer från andra håll. – De anglosaxiska byråerna har enorma resurser. De är våra största konkurrenter, eftersom vi är intresserade av samma segment klienter. Därtill anställer revisionsbyråerna jurister. Dem ser vi inte som konkurrenter ännu men de har väldigt stora ambitioner att bli en central aktör på marknaden. Den nationella konkurrensen är också tuff. Där slåss vi om de mindre transaktionerna och ärendena, säger Jan Dernestam. För att matcha de anglosaxiska byråerna utbildar Mannheimer Swartling sina jurister och trimmar sina processer. Men engelsk lag är en stor utmaning. – De engelska firmorna är extremt duktiga på att övertyga klienter och motparter om att engelsk lag bör styra olika avtal. Och den engelska lagstiftningen är förutsägbar och smidig, säger Jan Dernestam. Men det finns stora fördelar med att använda svensk lagstiftning och anlita en svensk affärsjuridisk byrå, framhåller Dernestam. – Det är kostnadseffektivt att använda svensk lagstiftning. Och svenska domstolar håller väldigt hög klass. Framför allt finns en stor erfarenhet vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Delphi upplever att den främsta konkurrensen kommer från inhemska byråer. – Vi jobbar inte så mycket med de allra största transak37 » Klienterna vill oftare än tidigare veta vad juridiken i en affär kommer att kosta innan en transaktions görs, erfar Gustaf Reuterskiöld, managing partner på DLA Piper i Sverige.