Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik Linklaters – Fredrik Lindqvis
t Mannheimer Swartling – Jan Dernestam Roschier – Fredrik Rydin Setterwalls – Kristina Einarsson Vinge – Maria-Pia Hope Wistrand – Fredrik Råsberg diken är oftast tränade på de stora advokatbyråerna och är därmed mycket kvalificerade och sofistikerade inköpare. Därmed har kraven ökat på byråerna att leverera effektiv och kvalificerad rådgivning. Dessutom förväntas vi i dag kunna våra klienters affär minst lika bra som de själva. En annan förändring är att vi får färre men större och mer komplexa uppdrag när bolagsjuristerna gör mycket av vardagsjuridiken själva. Roschier: Vi upplever att strukturella förändringar spelar en större roll: Nya fokusområden växer fram inom affärsjuridiken som en följd av nya regulatoriska krav, marknadstrender och andra omvärldsfaktorer. Det påverkar i sin tur klienternas efterfrågan på tjänster. Ett exempel är de finansiella marknaderna som är i ständig förändring. Ett annat exempel är den ökade digitaliseringen inom många branscher, som gett upphov till en växande efterfrågan på tjänster inom teknologi och it, compliance och personuppgiftshantering samt integritetsfrågor. Företagens verksamhetsmiljö har blivit mer komplex helt enkelt. Setterwalls: Att fler stora bolag regelbundet utvärderar och ser över vilka advokatbyråer som de arbetar med och att ansvaret för den första dialogen med en ny byrå sköts av inköpsavdelningar i större utsträckning än tidigare. Dessutom har fler mindre, nischade byråer dykt upp på marknaden medan utrymmet för den mindre fullservicebyrån har minskat. Vinge: Våra klienter, företagen, blir allt mer sofistikerade, professionella och krävande. Det hänger delvis ihop med att företagen bygger upp en stabil, kunnig och affärsnära bolagsjuristfunktion, där det mesta av inköpen av juristtjänster sker. Mer senior och strategisk rådgivning efterfrågas. Ofta vill klienten att rådgivarna fokuserar på ett begränsat antal frågor. Efterfrågan på nya tjänster som ”corporate risk and compliance” ökar. Wistrand: Mer professionella uppköpare av juridiska tjänster konkurrensutsätter och ställer högre krav på byråerna genom att de i större utsträckning använder sig av flera olika advokatbyråer. I linje med detta ser vi en ökning av antalet law panels, vilket lett till både ökade möjligheter och hårdare konkurrens. Rådgivningen avser mer kvalificerade frågor, vilket till viss del beror på den ökade digitaliseringen. Fler frågor hanteras av klienterna själva och enklare juridiktjänster och avtal standardiseras i allt större utsträckning. på att effektivisera vårt sätt att arbeta både genom att bli skickliga på project management och utnyttja alla de verktyg som finns tillgängliga tack vare den digitalisering av branschen som sker. Vi säkerställer också att alla våra jurister har en förståelse för våra klienters marknader så att vi även kan leverera strategiska och kommersiella råd. Roschier: Vi följer marknadstrender och strävar kontinuerligt efter att utveckla och bredda vår verksamhet för att erbjuda rådgivning inom aktuella områden. Som en följd av bland annat den ökande regleringen har vi tillsammans med våra klienter utvecklat byråns serviceerbjudande inom corporate compliance & investigations. Som ett ytterligare exempel kan nämnas digitaliseringstrenden som medfört att vi nyligen utsett nya delägare med specifik kompetens inom it, teknologi och integritetsfrågor. Mannheimer Swartling: Vi har utvecklat och utvidgat vårt Advokaten Nr 4 • 2016 utbildningsprogram för våra jurister ännu mer. Vi har fokuserat mycket Setterwalls: Vi utbildar våra medarbetare även i kommunikation och projektledning för att bättre kunna presentera vårt erbjudande och leverera rådgivning som är anpassad efter de enskilda klienternas behov. Som fullservicebyrå arbetar vi med att tillsätta team bestående av specialister och transaktionsjurister anpassat efter klientens behov och uppdragets karaktär. Vinge: Vi satsar bland annat mer på rådgivning i antikorruptionsfrågor, miljöfrågor och MR-frågor. Wistrand: Vi har under de senaste fem åren arbetat mer strategiskt inom knowledge management och marknadsföring/affärsutveckling, vilket bland annat innebär att vi byggt upp ett intelligent mallsystem. På ledningsnivå har vi strukturerat oss tydligare för att skapa en mer effektiv organisation med dedikerade resurser för strategiska frågor. Vi har också ökat andelen erfarna jurister för att möta kraven på mer kvalificerad rådgivning. FLER FRÅGOR – VÄND! » 45