Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik » Sju frågor till elva byråer
forts. HUR ÄR MÖJLIGHETERNA ATT REKRYTERA DUKTIGA BITRÄDANDE JURISTER? HAR DET BLIVIT LÄTTARE ELLER SVÅRARE DE SENASTE ÅREN? Baker & McKenzie: Det finns mycket goda möjligheter att rekrytera duktiga biträdande jurister. Vi har ett starkt varumärke och möjligheten att arbeta i en internationell miljö med gränsöverskridande uppdrag lockar många jurister till oss. Delphi: Vi har lyckats rekrytera jätteduktiga medarbetare. Endast 30 procent av juriststudenterna söker sig till advokatbranschen så det är tuff konkurrens med de andra byråerna. Vi har inte lika många sökande som tidigare och jag tror att det beror på att många hellre blir exempelvis bolagsjurister. Det finns en felaktig bild att det som advokat på en stor byrå inte är möjligt att ha ”life balance”. DLA Piper: Vi och många andra advokatbyråer upplever att det har blivit allt svårare att rekrytera jurister. Branschen har kanske tappat i attraktionskraft. Det finns förutfattade meningar att arbetsdagarna är väldigt långa och att det är svårt att förena arbetsliv och familjeliv. Gernandt & Danielsson: Konkurrensen om unga jurister är lika hög som konkurrensen om klienterna. Advokatmarknaden växer kraftigt just nu. Det gör att behovet av unga jurister är väldigt stort och att det blir väldigt hård konkurrens om dem. Arbetsmarknaden för unga duktiga jurister är väldigt god. Lindahl: Vi har fortfarande förmånen att ha många sökande till våra tjänster. Men för tio år sedan var det nummer ett att gå till en advokatbyrå när man hade tagit sin jur. kand – så är det inte i dag. Det går felaktiga rykten att man på de stora byråerna bara bryr sig om pengar VILKEN ÄR DEN STÖRSTA FÖRÄNDRINGEN I KLIENTRELATIONERNA DE SENASTE FEM ÅREN? Baker & McKenzie: Konkurrensen har hårdnat och goda klientrelationer utsätts kontinuerligt för konkurrens av andra advokatbyråer. Det ställer krav på oss att ständigt ligga steget före, vara snabba och tillgängliga och ha uppdaterad kunskap om våra klienter och deras branscher. Vi arbetar mycket med att utveckla branschinsikter och att arbeta som ett team världen över, oavsett om klienten behöver hjälp i Stockholm, Chicago eller Hongkong. Delphi: Jag upplever inte att klienterna har blivit mindre trogna, men att allt fler klienter använder sig av flera advokatbyråer. Det har även blivit vanligare att de större bolagen upphandlar juridiska tjänster. DLA Piper: Klienterna har blivit mer professionella uppköpare av juridiska tjänster. Upphandlingar blir allt vanligare. Det är inte ovanligt att större klienter har mer än en leverantör av juridiska tjänster. Förr eller senare blir det en jävssituation och då vill de inte vara helt beroende av en enda rådgivare. Klienten tar också för givet att en rådgivare kan både juridiken och klientens marknad. Gernandt & Danielsson: Klienterna kräver ofta svar omedelbart. De riktigt stora professionella köparna anlitar ofta flera olika advokatbyråer. Lindahl: Kraven på tillgänglighet och återkoppling har ökat. Kraven på branschkunskap har också definitivt ökat. Det blir vanligare att framför allt nya klienterna inte arbetar med oss inom alla rättsområden. De gör marknadsundersökningar och tar in offerter innan de lägger ett uppdrag hos en byrå. Linklaters: Den viktigaste förändringen är troligtvis klienternas krav på effekHUR HAR NI ANPASSAT ER TILL KLIENTERNAS NYA KRAV? Baker & McKenzie: Klienter ställer högre krav på att vi ska vara en strategisk affärspartner och att våra legala råd ska hjälpa dem fatta affärsmässiga, bra beslut. Detta gäller också i leveransen av våra tjänster där formatet blir alltmer kundanpassat. Med vår globala organisation i ryggen kan vi också snabbt sätta samman internationella team med den kompetens och branschkunskap som efterfrågas. Delphi: Vi tar ständigt till oss av våra klienters feedback så att vi kan fortsätta att leverera värde och nytta. DLA Piper: För att hålla oss uppdaterade om vad som händer på klienternas marknader arbetar vi mer aktivt i branschforum, tar del av branschmedia och annan omvärldsbevakning mot de branscher som vi arbetar med. Gernandt & Danielsson: Vi tillhandahåller senior och specialiserad rådgivning. Lindahl: Konkurrensen är en sporre för oss att vara lika bra, om inte bättre, än samtliga nischbyråer på våra rättsområden. Linklaters: Vi har satsat på att förbättra infrastrukturen, bland annat inom itsystem, samt arbetar intensivt med att ta fram modeller och arbetssätt för att arbeta allt effektivare i varje ärende, och att bredda och fördjupa utbildningen för juristerna. Mannheimer Swartling: Vi jobbar närmare klienterna och det krävs en hel del hemläxa för att tivitet i hanteringen av transaktioner samt de krav på snabbhet och tillgänglighet som följer. Klienter känner sig inte längre bundna vid en viss byrå utan beslutar ofta vem de ska arbeta med från transaktion till transaktion. Mannheimer Swartling: En stor skillnad jämfört med tidigare är att klienterna förväntar sig att vi kan deras marknad minst lika bra som de själva. Klienterna efterfrågar också en mer personlig kontakt. Roschier: Klienterna kräver i större utsträckning att man är en affärspartner och rådgivare och inte bara juridisk expert. Det ställs högre krav på att man verkligen förstår klienternas verksamhet och deras omvärld. På så sätt ställs det högre krav på att ha nära relationer med ens klienter i dag. Kravet på tillgänglighet och snabbhet i rådgivningen har helt klart ökat de senaste åren. Setterwalls: Vi ser en tendens att klienternas bytesbenägenhet har ökat något. En anledning kan vara att fler personer eller funktioner, till exempel inköpsavdelning, kopplas in oftare för översyn av ett företagets leverantörer. Vi ser också att klienterna önskar fler prissättningsmodeller. Kraven på en tydlighet i inställning till frågor som hållbarhet, jämställdhet och CSR har ökat. Klienterna förväntar sig i större utsträckning att vi som juridiska rådgivare har gedigen kunskap om deras branscher och omgivning. Vinge: Det har blivit betydligt mer vanligt med upphandling av juridiska tjänster. Klienternas lojalitet har minskat. Kraven på kostnadseffektivitet och transparens har ökat. Wistrand: En ökad lättrörlighet bland klienterna i kombination med krav på snabb leverans och tillgänglighet. och att juridiken inte är särskilt rolig. Det är en stor konkurrens om talangen. Linklaters: Det senaste året har vi märkt en ökad konkurrens vid rekryteringen av de främsta juristerna. Som vi ser det beror det bland annat på att den ökade aktiviteten på marknaden gör att alla byråer rekryterar intensivt. Vi ser också att många talangfulla juristers förstahandsval inte nödvändigtvis är affärsjuridik utan många har ett bredare perspektiv på vad de vill arbeta med i framtiden. 46 Advokaten Nr 4 • 2016