Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik VAD BEROR UTVECKLINGEN PÅ? Ma
nnheimer Swartling: Det har under en lång tid varit hög konkurrens om talangerna. Vi har dock haft förmånen av att alla våra medarbetare är mycket intresserade av employer branding och det i kombination med vår duktiga HR-avdelning har resulterat i att vi 13 år i rad blivit utsedda av de svenska juriststudenterna till Sveriges mest attraktiva advokatbyrå i Universums årliga undersökning, något som vi är oerhört tacksamma för. Roschier: Konkurrensen om de duktigaste medarbetarna är hård. I vår verksamhet har vi en kontinuerlig rekrytering av nyutexaminerade jurister som vi utbildar internt inom de verksamhetsområden där behovet är störst. Utöver denna basrekrytering söker vi ofta spetskompetens inom specifika områden som en följd av klienternas efterfrågan. Då handlar det förstås om personer med flera års erfarenhet och specifik kompetens och detta kan vara svårt att hitta. Setterwalls: Det finns fortfarande glädjande nog många duktiga unga jurister som tycker att advokatyrket är intressant. Utmaningarna som vi ser är att dagens unga jurister ställer andra krav än tidigare på en tydlig karriärsplan och utvecklande arbetsuppgifter. Vidare är duktiga jurister nyfikna även på andra arbetsgivare än advokatbyråer och vill även i större utsträckning prova på olika saker i sin karriär. Vinge: Vi har inte märkt någon förändring utan har ett fortsatt bra inflöde av ansökningar. Wistrand: Vi upplever att de studenter vi möter på arbetsmarknadsdagar på universiteten i större utsträckning än tidigare är intresserade av en karriär på andra arbetsplatser än advokatbyrå. Det finns också ett större utbud av alternativa karriärvägar i dag än tidigare, vilket ökar konkurrensen. Vi ser också att balans mellan arbete och privatliv är något som värderas allt högre bland de yngre talangerna. Områden som tidigare varit populära, men som kan kräva arbetsinsats på obekväma tider, har det blivit svårare att rekrytera till. hålla sig uppdaterad om klienternas branscher. Vi har också mycket intern och extern utbildning. Klienterna kommer bland annat till oss och berättar om sin verksamhet och sin bransch. Roschier: Vi strävar efter att knyta långvariga klientförhållanden och lära känna våra klienter väl för att kunna fungera som diskussionspartner i strategiska frågor och erbjuda dem högsta kvalitet på juridisk rådgivning utifrån deras situation och behov. Vi har även en väl utvecklad process för att följa upp och mäta klientrelationen, levererad service och kundnöjdhet. Setterwalls: Vi har genomsyn över vårt erbjudande, våra prismodeller och uppmanar våra jurister att ha tät dialog med klienterna. Vi engagerar oss fortsatt i CSR-arbete och deltar aktivt i projekt där jämställdhetsfrågor lyfts upp. Vi har program för att säkra att våra jurister har god affärsförståelse för våra klienter. Vinge: Vi har oftast en detaljerad diskussion om förväntningar, kostnader och olika moment i processen. Det har också blivit vanligare att vi diskuterar alternativa prismodeller, och inte enbart fakturerar baserat på debiterad tid. Wistrand: Vi har ökat andelen seniora jurister och byggt upp juridisk mjukvara för att säkerställa effektiviteten och kvaliteten i vårt arbete. FLER FRÅGOR – VÄND! » Advokaten Nr 4 • 2016 47