Advokaten 1
Fokus Affärsjuridik » Sju frågor till elva byråer
forts. VILKA ÄR DE VIKTIGASTE UTMANINGARNA INOM AFFÄRSJURIDIKEN PÅ KORT SIKT, ETT ÅR, OCH PÅ LÅNG SIKT, FEM ÅR? Baker & McKenzie: En utmaning på både kort och lång sikt är att leverera affärsmässiga råd som klienten värdesätter. Det gör att vi ständigt arbetar med att ligga i framkant och bli mer specialiserade, både när det gäller branschkunskap och avseende juridiska kunskaper, och att leveransen blir mer kundanpassad. Delphi: På kort sikt är talangjakten, att rekrytera bra medarbetare, den största utmaningen. På lång sikt måste vi hänga med i den tekniska utvecklingen och till exempel hålla oss uppdaterade om molntjänster. Våra klienter blir allt mer globala. DLA Piper: En utmaning på både kort och lång sikt är att rekrytera och behålla de medarbetare vi tror på. En annan utmaning är att följa med i de snabba förändringarna i omvärlden. Gernandt & Danielsson: På både kort och lång sikt är utmaningen att rekrytera, utbilda och behålla arbetskraften. att vi följer dem runt i världen vid internationella transaktioner och finansieringar. Mannheimer Swartling: Utmaningen på både lång och kort sikt är engelsk lag och konkurrensen från utländska, främst engelska och amerikanska, advokatbyråer. Ytterligare en annan utmaning är att öka andelen kvinnliga delägare som är alldeles för låg. Lindahl: På både lång och kort sikt är utmaningen att ha örat mot rälsen och tidigt uppmärksamma vad som blir klientens nästa problem. Verksamheten hos våra klienterna kan snabbt förändras radikalt. Linklaters: Vi ser inte någon särskild utmaning just på kort sikt. På lång sikt däremot tror vi att klienternas krav på effektivitet, professionalism och tillgänglighet kommer att öka än mer samt att bland annat svenska klienter kommer att vilja HUR HANTERAR NI UTMANINGARNA? Baker & McKenzie: Vi arbetar ständigt med att se över både vår interna process för att förbereda rådgivning, men också i dialog med klienterna för att leverera svaret på det sätt klienten ska använda rådet, inte på det sätt som vi normalt skulle ha levererat. Tillsammans med våra internationella kolleger erbjuder vi bred och djup branschkunskap och vi arbetar fortlöpande med att bli mer specialiserade för att kunna erbjuda den främsta rådgivningen. Delphi: Vi kan erbjuda unga jurister att arbeta med intressant juridik. Vi har en trivsam arbetsplats där det finns en öppenhet mellan människor. Vi ser till att hänga med teknikmässigt och att vi är förändringsbenägna. DLA Piper: Det gäller att välja strategisk inriktning, inte göra avsteg från den och göra rätt prioriteringar såväl vad gäller utvecklingen av våra medarbetare som av de tjänster som vi levererar. Gernandt & Danielsson: Vi arbetar med att se till att advokatyrket får en positiv stämpel. Vi måste dessutom se till att vi kan erbjuda unga jurister sommarnotarietjänster och andra möjligheter till praktikplatser. Lindahl: Vi har bland annat kontakt med branschorganisationer, ordnar rundabordssamtal på byrån och är aktiva och deltar i olika seminarier. Linklaters: Vi satsar intensivt på utbildning, förbättrad infrastruktur samt på att utforma en gemensam standard och ett gemensamt arbetssätt på alla våra kontor för att på bästa sätt tillmötesgå klinternas behov och effektivt dela knowhow. Vidare finns det ett brett program för att åka på secondment mellan våra kontor för att på så sätt utbyta erfarenheter och vinna genuin erfarenhet från en internationell miljö. Det går aldrig att nöja sig med det som fungerar bra i dag utan man måste hela tiden blicka framåt på vad som kommer att krävas från oss som organisation och våra jurister. Mannheimer Swartling: För att klara konkurrensen från de utländska advokatbyråerna satsar vi på utbildning och att jobba ännu effektivare. Vi måste även se till att utnyttja digitaliseringen och alla nya möjligheter. Roschier: Vi har en stark nordisk identitet och ett ”one-firm-tänk” som genomsyrar hela byrån. Vår styrka är att vi jobbar gränsöverskridande inom byrån – mellan kontoren, praktikgrupperna och supportteamen – och att vi således kan erbjuda våra klienter samma högkvalitativa rådgivning, heltäckande service och stöd oavsett vilket kontor eller vem de kontaktar. Detta medför ett stort mervärde för klienten. Vi har hittills lyckats bra med att säkerställa tillgången till de bästa talangerna men det kräver kontinuerlig fokus och mycket jobb att fortsättningsvis vara i första ledet när unga jurister väljer bland sina karriäralternativ. Setterwalls: Vi vet att branschen i sin helhet ligger lite efter när gäller teknisk utveckling. Men vi försöker hålla ögon och öron öppna och vara proaktiva. Vinge: Osäkerheten i omvärlden gör det svårt att planera verksamheten. Men för att möta utmaningarna är det viktigt för oss att bli ett ännu mer professionellt företag. Wistrand: Vi driver ett långsiktigt och strategiskt förändringsarbete inom flera områden, bland annat knowledge management, it och marknadsföring/affärsutveckling, där dedikerade resurser arbetar professionellt med dessa frågor. Vi ser till att ha en stark ledning med mandat att vidta strategiska och operativa förändringar. 48 Advokaten Nr 4 • 2016 Roschier: Att se och förstå klienternas behov i den föränderliga omvärld de befinner sig i och att anpassa serviceutbudet därefter. Megatrender som digitalisering kommer att radikalt förändra det sätt klienterna gör affärer och därmed också behovet av affärsjuridisk rådgivning. I tillägg till klientperspektivet är den enskilt största utmaningen att attrahera och behålla talanger. Setterwalls: En av de viktigaste utmaningarna på både kort och längre sikt är digitaliseringen och att advokatbyråer kan möta den utvecklingen. Vi ser att för vissa enklare tjänster kommer det att bli svårt att ta betalt på samma sätt som tidigare. Vinge: På kort sikt är osäkerheten i omvärlden en utmaning. På längre sikt är en utmaning att säkerställa att vi anpassar oss till klienternas förändrade behov och krav. Det är behov och krav som bland annat förändras till följd av den pågående digitaliseringen. På lång sikt är det också viktigt att vi förmår övertyga nya generationer om att det är spännande att vara advokat. Wistrand: Kort sikt: Att förbereda verksamheten i tid för en kommande lågkonjunktur. Lång sikt: Att anpassa verksamheten på advokatbyråerna så att dessa blir en naturlig plattform för de duktigaste juristerna, att behålla kvinnliga jurister ända upp till delägarskap, att utveckla tjänsterna inom befintliga och nya områden så att advokatbyråerna fortsatt är ett relevant alternativ till intern kompetens samt att fortsätta hitta tekniska hjälpmedel som minskar leveranstider och kostnader.