Advokaten 1
Nyheter Utredningen om översyn av 3:12-reglerna u
tökas Regeringen beslutade den 13 mars 2014 att ge en särskild utredare i uppdrag att se över beskattningen vid ägarskiften i fåmansföretag. Den 15 januari 2015 beslutade regeringen att utöka utredningens uppdrag. Utredningen ska, förutom att se över beskattningen vid ägarskiften i fåmansföretag, se över 3:12-reglerna i syfte att begränsa möjligheterna till inkomstomvandling. Enligt direktiven skulle utredningen redovisa sitt uppdrag senast den 1 september 2016. Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska nu i stället redovisas senast den 1 november 2016. Nya råd om uppdraget som särskild företrädare för barn Advokatsamfundet har kompletterat sin PM om uppdrag för svaga och utsatta klienter. I mars 2015 publicerade Advokatsamfundet en promemoria om advokatens uppdrag för svaga eller utsatta klienter. Promemorian diskuterade frågeställningar som kan uppkomma när en advokat utför uppdrag för svaga eller utsatta klienter och gav rekommendationer om hur advokaten bör agera i de situationer som kan uppstå. Nu har Advokatsamfundet Polisen måste begränsa användarnas behörighet så att de inte kan ta del av information som de inte behöver i sitt arbete. Polisens it-system kritiseras av DI Datainspektionen konstaterar att det finns ett antal brister i polisens it-system för brottsspanings- och kriminalunderrättelseinformation. Inspektionen har granskat hur polisen hanterar personuppgifter i den så kalllade Obs-portalen, ett nationellt it-system som polisen använder för att internt sprida operativ brotts-, spanings- och kriminalunderrättelseinformation. Datainspektionen konstaterar ett antal brister i hanteringen och listar åtta åtgärder som polisen nu måste genomföra. Det handlar bland annat om att begränsa användarnas behörighet så att de inte kan ta del av information som de inte behöver i sitt arbete. 6 kompletterat promemorian med ett avsnitt om advokatens uppdrag som särskild företrädare för barn. Det är särskilt frågan om vilka skyldigheter advokaten har när det gäller att medverka till att barnet hämtas till förhör eller läkarundersökning som har inneburit praktiska problem. Därför har Advokatsamfundet lagt till ett nytt avsnitt i promemorian med information om lagstiftningen och om den särskilde företrädarens roll och skyldigheter i bland annat hämtningssituationer. Det nya kapitlet innehåller Särskilt frågan om vilka skyldigheter advokaten har när det gäller att medverka till att barnet hämtas till förhör eller läkarundersökning har inneburit praktiska problem. också råd och instruktioner om hämtningssituationer och om sekretessfrågor. I promemorian konstaterar Advokatsamfundet bland annat: l En advokat som är särskild företrädare för barn har inte någon skyldighet att själv hämta ett barn till förhör eller läkarundersökning. l En domstols krav på att advokaten ska hämta barnet för att få uppdraget är inte förenligt med uppdragets natur, och det ligger utanför domstolens befogenhet att uppställa denna typ av krav. l Det är i stället den särskilde företrädarens ansvar att fastställa villkoren för barnets inställelse till förhör eller läkarundersökning. l Taxi eller kommunala transportmedel är i vissa fall olämpliga. l Det transportsätt som väljs måste alltid leva upp till kraven på advokatens tystnadsplikt. Läs mer på Advokatsamfundets hemsida. Anne Ramberg diskuterade terrorlagar med Ygeman Anne Ramberg diskuterade terrorlagar och Sveriges beredskap för terrordåd med inrikesminister Anders Ygeman. Sveriges advokatsamfunds generalsekreterare Anne Ramberg medverkade i Sveriges radios fördjupande utrikesmagasin Konflikt lördagen den 30 april. Under programrubriken ”Frankrike och undantagstillståndet” diskuterade Anne Ramberg med inrikesminister Anders Ygeman reaktionerna i Frankrike efter terrorattentaten 2015, och hur Sverige står rustat för att hantera eventuella terrordåd. Anders Ygeman lovade i Konfliktsändningen att regeringen ska se över den svenska terrorlagstiftningen, efter att Anne Ramberg i slutet av programmet hade riktat en uppmaning till regeringen: – Jag skulle konkret vilja föreslå att regeringen gör en total översyn av terrorlagstiftningen, för den är väldigt svåröverskådlig, den är helt obegriplig, och det finns ingen ensam förklaring till vad som är terrorism. Jag tror att det är nödvändigt att börja där och få en samlad bild, för vi ska ha en effektiv lagstiftning, även om det aldrig kommer att ensamt kunna förhindra terrorbrott. På programledarens fråga till Anders Ygeman om regeringen kommer att göra detta, svarade ministern kort: – Ja. MA Advokaten Nr 4 • 2016 FOTO: ISTOCK