Säkerhetsinstallatören 1
REPORTAGE | AR MEDIA med våra åsikter, som ofta i
nte bara är våra utan många gånger baserat på samtal med flera aktörer, både på leverantörs- och slutkundssidan. Som opinionsbildare har ni väl en viss makt? – Vi hoppas att vi kan påverka kanske, de flesta som arbetar med journalistik vill nog gärna förändra saker till det bättre. Så möjligheten att påverka har vi, men ingen riktig makt, säger han och fortsätter: – Att kunna påverka något man brinner för är väl egentligen viktigt för alla. Som tidningsmakare skulle det nog bli lite tråkigt att bara producera nyheter. Man behöver engagera sig i viktiga saker och jag tror att det är bra att utsätta sig för de risker som kontroverser kan utgöra. Men det är nog viktigt med balans också, att vara kontroversiell får inte vara något självändamål. Men visst, ibland gör vi något som väcker uppmärksamhet och i bästa fall leder till förändring. Hur mycket påverkar ni? – Snos hade stor påverkan på tillkomsten av en ny och bättre lag för bevakningskameror, det har jag belägg för att säga. Vi kan nog vara en viktig input ibland, men det måste vara en VIKTIGT ATT VÅGA VARA KRITISK Lennart Alexandrie tycker att fackpress lite för ofta stryker medhårs och skulle må bra av att i större utstr cä kning våga pro ov cera e ell r kritisera. – Jag är övertygad om att man vinner på det i det långa loppet, även om det kan vara farligt för oss som i första hand är annonsfinansierade. Men det är också farligt att vara för snäll. Att skriva kritiska artiklar har ställt till problem för honom tidigare. – Det har hänt att vi fått indragna me ed l från annonsörer, men om det är viktigt att publicera och man har på fötterna så kan det vara värt att ta det. Ett ökat läsvärde är bra för både läsare och annonsörer, säger han och fortsätter: – Men i är ig e e fråga vi brinner för. Kamerafrågan tog väldigt mycket resurser och firman fick ta stryk eftersom vi inte tjänade några pengar, men det var väldigt roligt. l h t ns namn skulle jag vilja säga att k ir tiska artiklar eller yttranden oftast skapat fler och bättre relationer, även med de som utsatts för kritiken. Nyckeln till detta är nog saklighet. Känslomässig journalistik är jag inte en så stor vän av. ”Det är nog viktigt med balans, att vara kontroversiell får inte vara något självändamål. Men visst, ibland gör vi något som väcker uppmärksamhet och i bästa fall leder till förändring.” Securityworldhotel.com byter namn till Securityworldmarket.com. AR Media arrangerar en IoT-resa för ledare av företag på den svenska säkerhetsmarknaden till Shenzen i Kina. 2017 • 2016 AR Media introducerar den tryckta tidningen Tryggare Samhälle, som börjar ges ut med SSF (Stöldskyddsföreningen) som avsändare. • • 2020 Förlaget fyller 30 år och Lennart Alexandrie nomineras till Säkerhetsbranschens utmärkelse Stora Säkerhetspriset.