Säkerhetsinstallatören 1
REPORTAGE | AR MEDIA AR Media är 30-åringen som p
roducerar tidningar, arrangerar mässor och bedriver opinionsbildning. Förlagets grundare och vd Lennart Alexandrie ser sig inte som någon makthavare i branschen – men håller med om att han ibland kan påverka opinionen. Text och foto: Linus Dahlbäck – Can I call you in half an hour, frågar Lennart Alexandrie i telefonen. Att döma av hans reaktion får han ett jakande svar, han lägger nämligen på och återgår till samtalet med Säkerhetsinstallatören. – Det är roligt att gå igenom hela historien. Vi tänkte uppmärksamma 30-årsjubileet lite på Skydd-mässsan i Stockholm men den fick ju ställas in på grund av corona. Förlaget AR Media är aktivt på många fronter, men i stort sett alltid riktat mot säkerhetsbranschen. Förutom att man ger ut ett flertal tidningar och driver webbplatser med säkerhetsnyheter anordnar man också Sectech-mässorna och Skyddgolfen detektor open, samt driver Snos – en tankesmedja och nätverk för opinionsbildning för säkerhetsfrågor. Ovan nämnda saker är bara ett axplock, skulle vi gå igenom alla olika engagemang genom åren hade artikeln nästan bara blivit ett enda långt uppräknande av exempelvis fotbollsturneringar för säkerhetsföretag på hustak i Birmingham. – Att syssla med så många olika saker har nog varit ett sätt att hålla i gång intresset och tycka att det är kul. I längden blir det tråkigt om man inte gör en massa olika saker, säger han. SVÅRT ATT FÅ ANNONSÖRER För 30 år sedan grundade Lennart Alexandrie AR Media tillsammans med den passiva delägaren Gunnar Ranebäck. Första publikationen som gavs ut var tidningen Detektor. Innan det hade Lennart inte någon koppling till säkerhetsbranschen alls, då han frilansat som journalist och bland annat varit chefredaktör för hemelektroniktidningen Electronic trade magazine. – Tanken var att jag bara skulle hålla på med säkerhetstidningarna i något år medan jag bestämde vad jag skulle göra sen. Eftersom Detektor var hårt nischat kring säkerhetsteknik, främst inbrottslarm, upplevde AR Media svårigheter att få annonsörer. Tillverkarna i Sverige var få och de importerande distributörerna inom området hade sällan någon plan eller budget för annonsering. Lennart Alexandrie började därför besöka tillverkarna av larmprodukter för att övertala dem om värdet av annonsering på den svenska marknaden. – Vi hade ingen budget för resor i Europa så jag åkte vanligen nattåg i sittkupé, duschade ibland på stationen vid framkomst och satte på mig en fin kostym för att hålla möte med tillverkare samma dag, ofta på någon säkerhetsmässa. Resorna gick åt alla väderstreck och ibland även utanför europas gränser, till USA och – inte minst – Israel, där många larmtillverkare i lågprissegment fanns. – Jag frågade tillverkarna om de ville öka sin försäljning i Sverige och om de i det syftet kunde stötta sina återförsäljare finansiellt. Det var väldigt roligt när jag kunde kontakta distributören vid hemkomst och meddela att deras leverantör var villig att betala för annonsering. I slutet av 90-talet etablerades en ny Ar Media introducerar sin första onlineprodukt, Securityhotel.com, en nyhetsportal om och för den svenska säkerhetsmarknaden. Mäss- och seminarie-eventet Sectech äger för första gången rum i Sverige. Detektor görs till en trespråkig tidning för Sverige, Norge och Danmark. 1998 • • 1999 Sajten byter namn till Securityworldhotel.com och får en internationell edition. En norsk edition av tidningen Detektor introduceras. 2001 •