Säkerhetsinstallatören 1
REPORTAGE | AR MEDIA digital världsordning som na
turligtvis också påverkade säkerhetsmedia. Lennart Alexandrie fick ordentligt bråttom när han läste att konkurrenten Aktuell säkerhet skulle ut i ”cyberrymden”. Tidningen skulle alltså etablera sig på internet. – Det var ju fienden på den tiden. För att hinna före dem startade vi Securityhotel.com, som vi tänkte skulle vara som ett hem för säkerhetsföretagen. Vi lanserade sajten 1998 och var före Aktuell säkerhet – när de väl hann ut fanns det ingen marknad för dem. GLOBALA SATSNINGAR Året därpå bytte hemsidan namn till Securityworldmarket.com och flera engelskspråkiga, samt nordiska versioner av sajten tillkom. Webbsidan har i dag sju editioner och fyra nyhetsredaktörer. – På det viset fick vi en mycket större bas för annonsering utan att behöva bredda innehållet. Vi kunde fortsätta vara trogna vår nisch där säkerhetsmarknadens tekniksektor stod i fokus. Förutom webbsidan startade AR Media också skandinaviska och internationella editioner av Detektor. Engagemanget resulterade också i att förlaget växte geografiskt. Under 2000-talet har AR Media haft filialer ibland annat Oslo och Taiwan, samt agentrepresentation i Förenade Arabemiraten och USA. År 2009 startade Lennart Alexandrie tanskesmedjan Snos – Säkerhet för näringsliv och samhälle. Syftet var att bedriva opinionsbildning, primärt för att få till en mer tillåtande kameralag. – Både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet såg oss som lite extrema för att vi tyckte att polisen borde få använda kamerabevakning i betydligt högre utsträckning än vad som var fallet då, säger han och fortsätter: – Vi slutade använda ordet övervakningskamera till förmån för säkerhetskamera eller trygghetskamera. Vi bjöd in politiker till våra möten och höll debatter i samband med Trygghetskamerans dag, samt gjorde opinionsundersökningar. Vi producerade också en studie som visade att kameror kunde ha en mycket hög brottspreventiv effekt. Det arbete vi la ner lyckades till slut förändra lagen, den är väldigt mycket bättre nu. Hur ser du på din position i branschen? – Jag tycker att vi gör många olika saker, har kontakt med många människor och når ut till ännu fler. Men vi har ju ingen makt, eftersom vi inte kan fatta andras beslut. Men vi kan komma ut Marknadsundersökningsbolaget IMS Research publicerar en rapport som baseras på en enkät utsänd till 600 säkerhetsproffs. Detektor rankas som den mest välkända och regelbundet lästa av de tryckta fackpublikationerna inom säkerhet i EMEA och i Norden. 2005 • 2004 SecurityUser.com lanseras på den svenska marknaden. • • 2007 AR Media International och Stockholmsmässan lanserar den årliga företagsgoltävlingen Skyddgolfen Detektor Open – världens största golftävling dedikerad till säkerhetsproffs.