Kingsize 1
så det säger väl ganska mycket om var jag trodde
den skulle landa någonstans. Så jag blev absolut förvånad, men under dom här åren som jag har släppt ”Suedi” och ”Välkommen hem” har jag träffat folk och hört på vilket sätt musiken har träffat dom och det är genom texterna. Just textförfattandet är det som Erik Lundin främst har blivit hyllad för och det med all rätt. ”Suedi” är dock allt annat än en förenklad version av Erik Lundins tidigare verk. Tvärtom är texterna intrikata och avancerade, med rader som staplas på varandra med flera olika betydelser - ofta lika fyndiga som starka. Hans sound är totalt befriat från trendinfluenser. Berättelserna baseras på historier som huvudsakligen skapats långt utanför tullarna och som ges liv av slangord som är väldigt specifika för vissa förorter. I retrospekt är det en intressant historia i sig hur Erik Lundin plötsligt kunde fånga en bred skara lyssnares uppmärksamhet, inte bara hiphoplyssnarna. – Det finns andra världar som tagit det till sig för att det är ordet det handlar om och det som står i fokus. Det har gjort att det nått till helt andra folk - ibland kommer det fram en ung suedi som säger ”ursäkta, äru Erik Lundin? Jag måste bara säga, min pappa är en 60-årig akademiker som lyssnar på dig”… Haha, du vet. Det är superbra, för det jag pratar om vet redan alla i orten. Dom kanske inte säger det på samma sätt, men dom vet om det. Och då är det alltid fett att nå till folk som man kanske inte hade nått annars, så man inte sitter i samma rum och bara håller med. Det är givetvis för dom jag gjorde musiken från början, men att andra lyssnar på musiken är det viktigaste av allt. Att det har hamnat i dom rummen är viktigare än allt annat. – Men det är en efterhandskonstruktion, haha. Jag gjorde det inte för att det skulle hamna där, men jag gjorde ordlistan för att dom skulle kunna ta den till sig. Ofta glömmer man bort hur det påverkar en person att förflyttas från en kontext till en annan. Kanske extra svårt när den aspekten redan varit en gråzon. Vilken kontext som hör till vilken identitet - vare sig det är att presenteras som svensk i utlandet eller som utländsk i Sverige. Allt det här har Erik Lundin gjort till sin paradgren och på så sätt blivit en naturlig talesperson för. Men han är också en människa. Ett år innan ”Suedi” släpptes var året då Silvana fick en om möjligt ännu större kometkarriär, när Sverige tog hennes kompromisslösa musik och image till sina hjärtan. Men i den självbiografiska dokumentären ”Väck mig när ni vaknat” blev det uppenbart att uppståndelsen snabbt blev för mycket. Även om hon hade fler epitet att brottas med, var Erik Lundins start en liknande resa. – Jag förstår att det var så för henne, men hennes resa såg lite annorlunda ut eftersom hon var lesbisk, tjej, politisk, vass och hård - även fast hon kanske själv inte ville vara det för hon var bara sig själv - blev fokuset kring henne på många andra saker. Det var väl det enda som stressade mig, för jag är ingen politisk rappare. Jag pratar om det som händer och allting blir politik eftersom vi pratar om det som händer i samhället. Men jag vill inte bli stämplad som förortsrappare eller en politisk rappare, utan jag är rappare. Nu vill han gå vidare och det var mycket därför han under en lång tid inte gjort några intervjuer om sitt skapande. Förrän nu. släppt ett album tidigare. Mycket av det som jag pratar om hade inte hänt när ”Suedi” släpptes. Medan andra grejer såklart hade gjort det. – Jag pratar mycket om min barndom och vad som föranledde att jag gav mig in på andra saker… ah, som jag pratar om på skivan. Mindsettet var att berätta dom här historierna och berätta dom naket. Sen var jag osäker på om jag skulle ha med vissa grejer, men det får vara så. För att det är för ärligt, eller hur menar du? – Ah, det är för viktigt. Det är precis samma tänk som jag när jag gjorde ”Suedi” och inte ville byta ut ”gäri” mot ”Jag kommer ihåg en spelning där jag åkte direkt från min svågers begravning till att stå på scen med Håkan Hellström… När vi träffar Erik för omslagsfotograferingen har halva debutalbumet ännu inte färdigställts och det enda smakprov vi fått höra är redan släppta singeln ”Andetag” och ett spår till som ekat ut i takt med kamerablixtarna från fotografen Erik by Eriks studio på Södermalm. Jag snappar upp en rad från låten som refererar till just beslutet att låta musiken tala för sig själv, utan att samtala med journalister. Jag frågar Erik om jag hört rätt. – Exakt, säger Erik och funderar några sekunder innan han återger raden. ”Publiken har blivit svettigare / journalister har blivit ettrigare / kontrakten har blivit vettigare… haha, exakt. ”Ett samtal blev ett antal”… Jag frågar om det kändes som att hela samtalet kring debuten blev urholkad. – Ja, det blev det till slut. Eftersom jag kom med fem låtar och det var min debut för många, så frågade alla ”hur känns det?”. ”Nu dom frågar” heter låten som du frågade om och det kommer just därifrån. I och med att jag hade hållit på så jävla länge innan och aldrig behövt tänka på det när jag körde på engelska… Dom som visste ställde lite andra frågor, men för de flesta var det som att allt var nytt. Men det var roligt att dra paralleller till hur länge jag faktiskt har gjort det här och hur lång tid det har tagit innan jag har kunnat stå på egna ben och inte bakom Adam eller bara vara ute och typ toasta, som jag nästan gjorde ett tag. Men ja, allting som behövde sägas hade sagts och då är jag hellre tyst och syns med ny musik istället. Och ny musik ska vi prata om! Vad gick du in med för mindset på det här projektet, som ju blir ditt första album? – Jag är gammal säljare, du vet. Så med mina första EP:s tänkte jag ”håll det kort, för om dom säger nej efter det har du ingenting att säga”. Säg en kort sak, säger dom nej lägger du en till fet sak, säger dom nej igen så lägger du till en till. Fem spår är perfekt, uppföljaren var det som inte fick plats på den första. Så nu när jag fått leva också gör det att det låter på ett sätt som det inte hade kunnat göra om jag NR 1, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 17 WWW.KINGSIZEMAG.SE