Kingsize 1
Intervju: Prop Dylan Jag ville spendera så mycket
tid som möjligt i studion, i båset där Jay-Z, Biggie, Nas och alla legendarer spelat in plattor. …och den allt mer genreupplösta hiphop-utvecklingen? – Så här har det alltid sett ut inom hiphop. Det går upp och ner. Jag tänker på Ying Yang Twins, typ 2003. Så kommer det någon ikonisk platta som bär fanan framåt. Det går alltid i cykler. Nu har trap-grejen varit, cloud rap-grejen också. Tycka vad man tycka vill om det men det som för hiphop framåt, enligt mig måste ha någon form av konstnärligt värde. Skillnaden mellan Sveriges scen och resten av Europas är att olika stilar inom samma genre kan existera samtidigt. Låt oss prata närmare kring familj och släkt för ni har verkligen musiktradition. – När jag växte upp så var det mycket musik på min mammas sida av släkten med Gustav, Calle och Victor (Norén). Det fanns ett piano i varje vardagsrum och det fanns hela tiden närvarande. Jag tog nog inte del av det så mycket när jag var yngre men började bli mer intresserad när jag var 14-15 år. Jag var med i Sugarplum Fairys början och skulle spela bas. Men det blev väldigt tvära kast när dom gick mot indie-pop och jag mot hiphop. . De har haft sin musikaliska resa och jag min. Jag och Calle är uppvuxna på samma gata och är i samma ålder så vi har varit som bröder. Han har turnerat runt hela världen med Sugarplum Fairy medan jag gjorde min resa på mitt håll. Har du ångrat att du inte fortsatte som basist och fick göra världsturnéer? 56 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2019 – Ja, då när det gick som bäst för dom gjorde jag nog det men jag har ju även gjort mina världsturnéer. Min musikresa har kanske haft lite mer ”longevity” över tid medan deras karriär varade kanske tio år. Jag har ju jobbat mig upp från ingenting till att ha en aktiv karriär. Med det perspektivet så ångrar jag det inte. Det förstår jag. Du har ju som sagt jobbat med självaste DJ Premier!? – Real recognize real, ha ha. Skämt åsido, så är det givetvis bland det största som hänt mig musikmässigt. Ibland känns det overkligt att ha en direktlänk till honom. Men vi hörs lite då och då. Jag skickar nya låtar som jag gjort och får feedback. Senast blev han eld och lågor över min egenproducerade singel ”The Fat Lady” som jag släppte i höstas. Han spelade den på sin radiokanal i New York. Berätta om inspelningen med Preemo, i New York City, i december 2010. – Det var en lång process att bli clearad och gå genom hans management. Det var en ny värld för mig, att gå genom musikbranschen ”the old school way”. Bara och sitta och insupa atmosfären i Headquarterz-studion och se ”Blueprint”-covret signat av Jay-Z. Alla MPCdisketter med orginalproduktionerna till alla ”classics” som gjorts och spelats in där. Sen jobbade jag med honom där i två dagar. Jag ville spendera så mycket tid som möjligt i studion, i båset där Jay-Z, Biggie, Nas och alla legendarer spelat in plattor. Men jag tror aldrig att jag satt en låt så snabbt i hela mitt liv. Det sa bara pang. Tre 20-barsverser, smack. Jag ville givetvis visa en professionell sida. Sen satt vi där i studion och drack Hennessy med Preemo och King Of Chill. Vi satt och mixade och la cuts i två dagar…idag är det lite som ett stort töcken. Så, om du blickar bakåt över tiden 2007 till 2019. Hur har du och ditt skapande förändrats? – I och med gör det själv-tänket så har mycket stressats fram under tidigare år men det har även lagt grund för det jag musikmässigt har idag. Idag kan jag ta det mer lugnt och mer njuta av musiken än vad jag gjort tidigare. Då jag har egen studio arbetar jag med musik dagligen antingen med min egen musik eller andras projekt. – Jag har lagt fokus på att vara en teknisk rappare och alltid tänkt på att jag ska framstå som en ”lyricist”. Jag har väl inte samma tänk idag men jag har det ändå som fundament i det jag gör. Precis som J Dilla hade sitt format så har jag mitt när det kommer till det kreativa. – Sedan 2007 då jag släppte mitt första soloalbum så har givetvis mycket hänt även på personliga planet. Jag förlorade min farsa till cancer 2009 men har även själv blivit farsa. Båda världsomvälvande händelser som förändrar en. Men främst av allt har jag blivit en bättre rappare, haha. WWW.KINGSIZEMAG.SE