Kingsize 1
Intervju: Denz med musiken: att fucking vara numm
er ett. Det tror jag allas mål är. För jag vet min potential och jag vet vart jag kan vara någonstans och vart jag borde vara någonstans. Det är där uppe, säger han bestämt och gestikulerar mot taket. Jag tänkte på din rad ”Du kanske har Grammis, men jag kommer också” på ”Jag har den”. Med tanke på årets Grammis-nomineringar, tror du att en större del av publiken och media är mer mottagliga för den typen av hiphop t.ex. du och Z.E gör? – Definitivt. Det har blivit bättre, men det kan fortfarande bli ännu bättre. Hiphopen har växt så mycket så den går inte att ignorera. Och jag tror det kommer fortsätta. Den kraften som vi kommer med i den nya generationen. Siffrorna talar för sig själva. – Jag har varit i det här gamet i 4-5 år nu och det utvecklas hela tiden. Förut var jag yngst i rummet, med dagens artister känner jag mig som baba, förstår du? Haha. Jag hoppas det utvecklas till den punkten att det vi pratar om… inte blir mainstream, men att det accepteras bara. Det är en konst, det är en verklighet och verkligheten är inte alltid så rolig hela tiden. Det är vad folk relaterar till. Och kanske framförallt att inte dömas för det? – Exakt! Vad vet vi om vad du gör bakom stängda dörrar? Vi säger det öppet i alla fall. Och för att gå in på det snabbt… Jag har aldrig varit den som gillar att glorifiera saker. Jag förstår, vissa festlåtar snackar man om vissa grejer för att det låter kul, men du tänker inte på innebörden. Budskapet måste ändå komma fram och precis som du sa, inte dömas. Försök förstå det istället. Det där är en fett intressant aspekt som många ofta glömmer bort när dom kritiserar svensk hiphop. Eller hiphop överlag, egentligen. – För det första, dom här rapparna som exploderar på vissa låtar tänker inte ”abow, folk kommer lyssna på det här. Dom kommer se upp till det här”. Det där är saker som man lär sig med åren. Man fattar att man ändå påverkar folk och att man kanske får switcha upp lite. Jag har själv pratat med folk som lyssnar, och även äldre rappare, som säger till mig ”bror, jag älskar din låt, jag älskar den här… men när jag ser min lillebror som är nio år sjunga din låt…” Det påverkar dom. Men då får man också komma ihåg att när han spelade in den här låten var det på en ungdomsgård eller i en garderob någonstans och tänker att han gör något som hans vänner gillar. Du tänker inte ”om sex månader kommer mitt liv förändras genom den här låten”, eller ”jag kommer ha hundratals ungar som lyssnar på den här låten”, fattar du? – Och som sagt, det är en konst också. Du kan aldrig säga till någon vad dom ska prata om. Det är upp till var och en. Men just för mig är det viktigt att berätta båda aspekterna, det är det jag har känt när jag har gått in i det här albumet. Att prata om den andra aspekten som folk kanske glorifierar. Även om dom inte alltid gör det med flit. 72 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2019 – Jag spelade in den för typ ett år sedan, så den är inte helt ny. Men det var definitivt när jag var i album-mode som jag skrev den. Den har varit tänkt för flera album som hamnat på hyllan, så jag tog med den till den här. Det är en jävligt fet låt också, överlag! – Ja, jag ville definitivt inte att det skulle vara en ”åh vad synd det är om honom” eller att man ska bli helt deppig av att lyssna på den. Om något, så ville jag att man ska få gåshud eller på något sätt relatera. Det är det viktigaste för mig, att du kan känna igen dig själv i någon aspekt av det jag pratar om, fattar du? Om du har gått igenom familjeproblem eller om du har förlorat någon… Vad det än är. Att du kan relatera. Jag tänkte på titeln också. Den kan tolkas som ganska mörk, nästan lite Biggie, ”Ready To Die”-vibb. Vad är din tolkning av den? – Haha, det är lite både och. Det ska vara lite ”lever för stunden” och samtidigt ”gör det bästa du kan medan du lever”. Det ska vara lite vad du som lyssnare tolkar in. Jag lämnar den uppfattningen till dig. Min tolkning kanske inte är din tolkning. Det måste kännas extra kul att västerort är en så stor del av den här framgångsrika vågen? – Absolut. Vi snackade om det innan, att om inte Z.E hade fått nominering så hade det varit ett bevis på hur korrupt det är. Det finns andra också, och då pratar jag inte om mig själv, men vi får tacka och ta emot för det vi får. Man kan inte förändra allt på ett år. – Jag kan bara prata för mig själv och min mentalitet är att om det går bra för någon som är där jag är ifrån, då kan jag också. Om han kan, jag kan. Om du öppnat en dörr så kan jag gå in genom den senare. Det är så jag ser det i alla fall och det tror jag dom flesta gör. – Jag känner också att just det här året kommer vara min återuppståndelse. Jag känner att jag har hittat tillbaka till den här moden där jag känner att allt jag släpper kommer slå. Jag tror det här blir ett väldigt intressant år för alla och inte minst mig själv. Det kommer definitivt vara mitt bästa år. Du har byggt upp det riktigt bra från förra året också, med låtar som ”Ekta” och ”Kasta tillbaka”. – Med musik, du vet aldrig. Vissa grejer jag har släppt känner jag att jag har varit före min tid med. En låt som ”Ögon”, till exempel. Dom som kan trap och som fattar, dom kom till mig och hyllade den. Och jag kan säga att jag har hört folk som låter… jag ska inte säga att dom har kopierat mig, men som gått in på samma bana efteråt och det har gått bra. Så det är mycket såna där grejer, när du är först med någonting så kommer folk inte förstå sig på det, fattar du? Och när jag istället har vågat testa nya saker så har det inte alltid uppskattats. Så när jag släppte ”Ekta” och släppte ”Ögon” efter, då fick jag börja om. – Men det här året känner jag att varje grej kommer bli bättre och bättre. Jag är hundra procent säker. Jag är en väldigt ärlig och öppen person, så jag kan säga när jag släppt en dålig låt. Men när jag vet, då jag vet. Haha! Hur ser du själv på din egen utveckling genom åren? – Från där jag började, när jag inte ville göra några melodier, inte sjunga, ingen autotune… Till var jag är idag och vad jag kan göra… Det har varit en stor utveckling, vare sig du gillar dom låtarna eller inte. Det kommer alltid finnas folk som fastnar för det första du gjorde. Som Jay-Z, Nas… Men du måste bredda ditt sound. Du måste. På ”Tider” pratar du mycket om din familj och kanske framförallt vad som format dig till den du är? – Det är definitivt en del som har format mig. Men också bara för att ge en sann bakgrund om mig själv. Det är lite det som jag i förstahand själv har gått igenom. Jag pratar lite om alla som varit en del av mitt liv i den låten. Min kusin, min morbror, min farbror… Det är kanske din första riktigt personliga låt. Varför ville du göra den just nu? Denz debutalbum ”Medan vi lever” kommer också med en kortfilm med samma titel som albumet. I filmen syns bland andra Adel och Göteborgsduon Aden & Asme. Tanken är att gå in lite djupare i temat, istället för att släppa en vanlig musikvideo. – Jag ville komma med något nytt. Den berättar också en lite mörkare version av ”Medan vi lever”. Som jag var inne på, för mig är det viktigt att berätta båda sidorna av saker som kan glorifieras ibland. Det är också lätt att förstå varför Denz är så målmedveten och säker kring det nya året. Han avslöjar att det här projektet inte blir det sista, utan kommer följas upp av fler släpp. – Anledningen till det är att jag vill gottgöra för alla år som jag sagt att jag ska släppa projekt. Så jag känner verkligen att det här året är ”Allt eller nada”. Det är den mentaliteten jag går in med. Och något av dom här projekten kommer definitivt få Grammis. Denz egna favoritsinglar 1. ”Måste” – Det är inte min favorit, men det är ändå den som jag breakade med och den låten som startade den här vågen. 2. ”Ekta” – Här kom jag med något helt nytt igen, något som jag inte hade gjort innan. Och så är det min mest framgångsrika låt hittills. 3. ”29 juli” – Det är ändå min ärligaste låt som jag släppt fram tills nu. Jag har fortfarande lite svårt att lyssna på den, för den är en så stor del av mig. Hellre att jag är inne i studion och gör musiken som spelas på dom här festerna än att jag är där. WWW.KINGSIZEMAG.SE