Kingsize 1
KINGSIZEKOLLEN: Kingsize-redaktionen plockar ut e
tt urval av artister och händelser som har stor påverkan på svensk och utländsk hiphopkultur och berör oss lite extra just nu. ör fem år sedan lanserades en lista över rappares vokabulär och användning av ord i raptexter; “The Largest Vocabulary In Hip Hop”. Den är kanske det närmaste vi kommer en vetenskaplig genomgång av raptexter, då den viktats och analyserats mot William Shakespeares makalösa vokabulär inom litteratur. I början av året kom en uppdaterad version av listan där den nya generationen av artister som Lil Uzi Vert, Lil Yachty, Migos, Travis Scott och 21 Savage inkluderats. I topp på listan återfanns Aesop Rock jämsides MF DOOM, GZA (Wu-Tang Clan), Jedi Mind Tricks/Vinnie Paz och Kool G Rap, med flera hack i häl. Den nya generationens artister nämnda ovan hamnar generellt sett långt ner på listan. Slutsatsen från listskaparen lyder: ”Some of the newer artists wield a smaller vocabulary comparatively, but this is not because hip hop has “dumbed down.” The genre has evolved; it has moved away from complex lyricism toward elements traditionally associated with pop music: repetitive song structure and singing.” Jag har inga invändningar mot den slutsatsen i sig. Däremot ser jag problem förknippat med att rap i allt högre utsträckning både tappar ambition och vilja att använda språkets komplexitet. Självklart är inte svåra och komplicerade texter i sig ett kvalitetssignum – och jag gillar inte samtliga ordvrickande MC:s som nämns på listan. Men jag vurmar för värdet av en rap-tradition där vi faktiskt sätter ribban högre än vad som är fallet idag. I slutet av det gångna året hörde vi även Labyrint-MC:n Aki med liknande tankegångar på klarsynta ”Säg nånting”. Min avsikt är verkligen inte att klanka ner på hiphop-genrens utveckling, som inkorporerar element från andra musikstilar, för den har sin gång precis som andra cykliska skiftningar inom musik och kultur. Däremot kan och bör vi slå vakt om essensen i MC-professionens textmässiga arv, från den gyllene eran och en överskådlig tid framåt. Det har snudd på kommit till en punkt där artister/rappare, musikbranschmänniskor och lyssnare glömt bort, eller saknar kunskap kring, vad som definierar en skicklig MC och rappare. Så vad pratar vi om för att bli konkreta? Jo, det handlar om följande. Rimscheman. Flow. Flerstaviga rim. Ordval. Liknelser. Medvetna texter. Känsla. Budskap. Originalitet. Det finns säkerligen fler parametrar beroende på vem som tillfrågas. Glädjande i sammanhanget är att Eminem drog 57.000 åskådare i Stockholm, medan Kendrick Lamar och J. Cole håller ett fast grepp om en stor skara lyssnare även i Sverige. I samband med att vi lanserar detta nummer kommer vi på Kingsize Magazine slå ett slag för raptexters betydelse med initiativet ”RIM & RESON”. Varje vecka kommer posta ett subjektivt urval av värdefulla hiphoptexter i sociala medier, under hashtags som #rimochreson #veckansMC och redan flitigt använda #kingsizeklassiker. Och vad passar då bättre än att ha Erik Lundin, odiskutabelt en av Sveriges mest prominenta och hyllade textförfattare och MC:s, på omslaget av årets första nummer. Chefredaktör, Kingsize Magazine Tobias Carlsson tobias.carlsson@kingsizemagazine.se 8 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2019 Svensk hiphop höjer ribban Det är ”sparka in dörren”-mentaliteten. Att ständigt få höra att du måste jobba mycket hårdare än andra för att få samma möjligheter. Och när du ständigt jobbar hårdare än de andra blir du bättre än dem. Z.E släppte två album under 2018 och blev Årets artist, Simon Superti producerade 200 låtar och blev Årets producent. Årets nykomling Imenella avväpnar sexistiska ord, släpper hit efter hit och ger sig ut på Sverigeturné. 2019 inleds med att Ant Wan släppte Ep:n ”Wow”och hamnade snabbt på Sverigetopplistan. Svensk hiphop sparkar inte bara in dörrar, de höjer ribban. / Mariana Benyamin Sir ”I’m feeling cool, I’m feeling like Snoh on a hot day” Snoh Aalegra gör power moves på västkusten. Från outrot på Boogies nya platta, till en feature på The Games kommande album ”Born To Rap”, till hennes egna nya låt och videosläpp ”I Want You Around” med A$AP Twlevyy som co-skådespelare i videon. Året har börjat oerhört starkt för Snoh. Den svenska sångerskans romantiska soul förevigar vibes och ser ut att under 2019 markera den svenska flaggan ordentligt i de konstnärliga kretsarna av La La Land. / Artin Hojat J. Cole bygger framtiden med Dreamville Efter inspelningen av «Revenge Of The Dreamers III»-projektet i Atlanta hoppas jag (och många med mig) att Dreamvillekollektivet får ett stort 2019, med utlovat och bekräftat album av J. Cole. Singeln «Middle Child» fick glädjande nog både hajp och rekord-streaming, där svenska samplingstjänsten Tracklib hade ett finger med i spelet bakom skapelsen (signerad T-Minus). EARTHGANG, J.I.D, Ari Lennox och Lute visar alla framfötterna - och förhoppningsvis leder Dreamville hiphop in 2020-talet. Jag håller även tummarna att Cole ser potentialen och skrinlägger eventuella planer på en ryktad tidig pension från musikbranschen / Tobias Carlsson Sluta vara såna hycklare Cardi B skrev historia när hon som första kvinnliga soloakt tog hem en Grammy för Best Rap Album. Hon möts av mycket kärlek men även kritik, av någon anledning. För alla älskar ju när ”the peoples champ” tar sig in i finrummen men inte när hon vinner över våra favorit-grabbar. Hycklare much? Om människor slutar kritisera varje steg kvinnliga artister tar och istället börjar kritisera sexistiska människor i sin omgivning hade vi levt i en bättre värld. Försök vara till någon nytta istället. Tack. / Mariana Benyamin Sir