Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping NÖJESNYTT MODE
Nöjesnytt Jönköping ACCESSOARER
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
Niclas Jonsson och Johanna Bertilsson INSPIRATION
SPRING – EN PROFFSIG PUBLIKSHOW F ör 16:e året i rad är det nu dags för Spring Inspiration, den här gången fredag 5 april i Kulturhuset Spira i Jönköping. Med publikshowen Spring Inspiration kan vi se fram emot en modeshow fylld av vårens guldkorn och underhållning i diverse olika former. Niclas Jonsson, event manager, och Johanna Bertilsson, projektledare, berättar om årets koncept. – Vi har slopat temat totalt det här året och låter istället det unika hos varje butik och designer ta sin plats, vilket har varit väldigt uppskattat. I gruppen har vi snarare haft ett internt tema där vi hela tiden haft det unika och proffsiga tänket med oss. Det ska inte synas att det här är ett högskoleprojekt, berättar Niclas och Johanna. Årets Spring Inspiration kommer hålla till i Spiras konserthall, men även ute i lobbyn kommer olika aktiviteter ske i samband med besökarnas mingel. – Vi vill skapa en varierande show med olika butiker i Jönköpingsområdet och lokala förmågor som lyckats utanför staden. Bland annat en designer från Malmö och en kille från Stockholm som har gjort en underklädeskollektion kommer medverka. Gemensamt är att alla har en anknytning till Jönköping på något sätt. Hur har det varit att jobba med Spring Inspiration? – Det är ett roligt projekt att jobba med. I början kände vi att det var så himla mycket mer jobb än vad vi trodde, men nu kan vi snarare inte fatta att vi snart är där. Det känns helt otroligt att två terminer av arbete lagts ner på endast en kväll. Ungefär 12 väletablerade butiker från city kommer alltså att medverka under eventet. Förutom detta kommer artisten Adam Tensta att vara på plats i Spira och även under showens efterfest på Karlssons Salonger. Dessutom kommer DJ Lars Allertz att vara en del av eventet och en dansgrupp från Stockholm som är från Jönköping i grunden. Nytt för i år är utbyggnad av scenen som nu går ut i publiken i tre rader, vilket medför att publikhavet och catwalken går ihop i ett. Dessutom kommer två visningar erbjuda endast hår och make-up, tillsammans med Make Up Store och Mixstudio. – Vi vill skapa en show, en riktig publikshow. Vi kommer att ha två olika DJ:s på efterfesten då vi vill att det ska vara som att gå från en fest till en annan. Känslan av proffsighet och kvalitet ska även synas där, säger Niclas och Johanna. Ett annat spännande inslag i evenemanget är det faktum att en av de största modellagenturerna från Milano flyger till Sverige enbart för att besöka Spring Inspiration och spana bland modellerna som plockats ut till showen. Det var 120 stycken killar och tjejer som ville vara med under antagningen som hölls i Spira, men endast 55 stycken plockades ut. – Det var väldigt högt tryck på platserna. Vi var tvungna att tacka nej till många som vi hade velat ha med. Med agenturen på plats så blir det en väldigt spännande morot för modellerna som har möjlighet att bli handplockade. ■ TEXT & FOTO: EMELIE MAKRILL EDDY’S GOLFSHOP BLIR NATIONELLT FITTING CENTER I tjugoett år har Eddy Ericsson, Golf pro, jobbat med massor av olika märken i Eddy’s golfshop på Skinnarebo golf och country club. Nu har han fått chansen att göra om golfshopen till Cobras nationella fitting center. Cobra är ett stort och välkänt märke inom golfen och Eddy’s golfshop är numera den enda i sitt slag i Sverige. Eddy hoppas att detta kommer att lyfta klubben och utöka kundkretsen. – Om vi har haft kunder från, säg, tio mils avstånd förut så kommer det öka till kanske trettio, fyrtio mil tror jag, säger han. Märket Cobra ägs av Puma så därför kallas shopen också för en Puma concept store. Från och med nu är det alltså nästan bara Cobra och Puma som syns i shopen, men även produkter från Titleist har behållits. Att vara ett fitting center gör att man har mycket stöd i ryggen från företagen som man arbetar med. Det betyder att Eddy och hans kollegor kan skräddarsy mycket av utrustningen efter kundernas behov och önskemål. En trappa upp från butiken ligger studion där Eddy kan avgöra vilken klubba och boll som passar dig bäst. – Här kan vi stå och svinga, förklarar Eddy medan han öppnar två stora skjutdörrar ut mot ranchen så att dagsljuset letar sig in i lokalen. Han plockar fram en testklubba och skickar i väg en boll, högt och långt ut över det snötäckta gräset. – Den här studion gör att vi kan provslå även när det är kallt och snöigt, förklarar han. Bakom den som svingar står två radarmaskiner på golvet, som läser av exakt hur bollen går och är kopplade till en dator så att Eddy kan se precis hur just du svingar. När studion byggdes år 2005 var den bland de första i landet. Idag finns betydligt fler men fortfarande är det inte något jättevanligt koncept. Just den här studion ligger på andra våningen i en gammal lada och har nyligen renoverats. Den är stor och luftig, med högt i tak. Här finns även en putting green, nästan identisk med en utomhusgreen, omgiven av olika sorters klubbor som hänger utmed väggarna. – Här har vi också en fantastisk verkstad, där vi kan byta grepp, kapa, förlänga och göra det mesta med klubborna, berättar Eddy och visar in i nästa rum. – Vi tycker att vi har det rätt så bra här, tillägger han förnöjt. Det säger sig självt att snö och kyla inte är optimalt när man driver en golfklubb. Men vädret till trots är det roligt att kunna ge kunderna något nytt och fräscht inför årets golfsäsong, tycker Eddy. – Det är svårt att veta hur den nya shopen kommer att mottas men jag tror att när man kommer hit och ser hur mycket kläder och klubbor och så vidare som vi faktiskt har, så väger det upp att vi nu valt att inrikta oss på få märken. Det tighta samarbetet med Cobra och kunskapen vi alla besitter är våra stora styrkor nu, säger Eddy. ■ TEXT: EMMA BRÄNNMAN
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping SERIER