Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping NÖJESNYTT MODE
Nöjesnytt Jönköping ACCESSOARER
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
FYRA DAGAR MODE I JÖNKÖPING CITY I dagarna fyra v
äntas en stor modefest i city. Det lokala utbudet sätts i fokus mellan den tionde och trettonde april. Bakom idén står Jönköping City. – Förra året anordnade vi en stor modedag med trettio meter catwalk och åttio modeller i alla åldrar men i år har vi utökat det till fyra dagar där basen istället ligger hos butikerna, berättar Kathleen Hahne. Programmet uppdateras hela tiden och väntas vara späckat när modedagarna drar igång. – Det blir som en godisskål för besökarna, säger Linnea Mörth. Alla butiker som deltar i modedagarna kommer att bjuda på olika aktiviteter inne hos sig. Under torsdagen går butikerna på Väster ihop och har öppet till klockan åtta på kvällen. – Vi är minst femton butiker och då handlar det om kläder, skor, frisörer och allt möjligt med fina erbjudanden, säger Marie Frödén på Möllers väskor och handskar. Några har bjudit in leverantörer till att möta kunder. Hos Möllers dyker exempelvis Ulrika design upp och berättar om sina produkter. Under modedagarna pågår en tävling om att vinna 20 000 kronor att shoppa för med hjälp av en ”personal shopper”. Vinstpengarna måste sedan brännas under en timmes tid i Jönköping city. Vinnaren presenteras på fredagen under en after work med modetema på Le Trottoir. Konferencier är frisören Stefan Bomberg som tillsammans med trendanalytikern Cay Bond underhåller och inspirerar gästerna – Det bjuds på skön stämning, musik och en liten modevisning, berättar Kathleen och påminner om att biljett krävs. På Saint Tropez på Öster förbereder Nada Obradovic (bilden) och Lisbeth Magnusson ett stylingevent där de plockar in frivilliga från gatan som de ger en minimakeover på fredagen. – Vi klär dem, lägger make up och fixar någon snygg frisyr. Vi kommer att ha ett podium utanför butiken och en fotograf som tar bilder av tjejerna. På vår facebooksida kan man sedan se på före- och efterbilderna, berättar Nada. Det blir kul att flytta ut på gatan en stund och få visa för allmänheten vad de är duktiga på, tycker hon. På lördagen agerar de personal shoppers i butiken. – Man behöver inte åka till någon storstad för att få stylingtips och makeovers, det finns här hemma i Jönköping, säger Nada som de senaste åren haft en starkt växande stylingverksamhet i butiken. Som avslutning på den långa modefesten ges under lördagen modevisning i Passagen. Det hela kommer att likna en modemässa. Modekonst i olika former ställs ut av lokala inspiratörer och kreatörer. Samma dag får Passagen besök av Victoria Eriksson, modeskapare, företagare och modell känd från Top Model. Redan förra året blev det tydligt att Jönköping är en modestad för alla, precis det budskap som man även i år vill framföra. – Gensvaret från våra butiker har varit väldigt positivt. Vi har ett fantastiskt utbud i den här stan som vi gärna vill jobba mer med, säger Kathleen Hahne. ■ TEXT & FOTO: EMMA BRÄNNMAN N SALTKRÅKAN NY BESÄTTNING PÅ umera ligger Saltkråkaan och guppar på vågorna på insidan av Piren i centrala Jönköping istället för, som tidigare, på utsidan. Här är det rätt så stillsamt än så länge. Men när Saltkråkan lägger ut landgången för säsongen är det nya ansikten vid rodret, och det hoppas de ska märkas. Bröderna Kerim och Iskander Azizsson som sedan förra året också driver restaurangen Seaside på piren har tagit sig an den välkända båten. – Vi tyckte det var lika bra att köpa båten också nu när vi fick chansen, säger Kerim. Men det är bara ägarkonstellationen som är gemensamt för restaurangerna, Saltkråkan och Seaside kommer att ha helt skilda koncept. I dagsläget finns nästan bara renodlade restauranger på piren, menar bröderna. De vill att Saltkråkan ska vara mer av ett ställe där man bara kan gå in och ta en öl och något lättare att äta. De tror att det är något som behövs här. Lite ledigare stämning och lite snabbare service är tanken. – Jag tror att många går förbi här och känner att de inte är riktigt rätt klädda, eller att det inte känns okej att bara gå in på någon av restaurangerna för att ta något att dricka. Här kan man vara utan att känna sig malplacerad, fyller restaurangchefen Stefan Björk i. Tre dagar i veckan, onsdag, fredag och lördag satsar Saltkråkan på trubaduraftnar. Det ska bjudas på välkänd, folklig musik som de flesta kan känna igen och för detta finns en särskild nöjesansvarig. Den nya besättningen tror på Saltkråkan som ett sommarställe. – Saltkråkan har ju en historia bakom sig, den har synts i filmer och legat här i många år. Folk känner igen den. Den här båtkänslan är förstås speciell också, säger Kerim. Båten består av två däck med cirka 130 sittplatser. På det övre har en ny bar byggts upp så att man ska slippa springa i trappan när det är dags för nästa runda. Här uppe kan gästerna både sitta ute soliga dagar, och inomhus om det regnar. Tack vare väggar och tak av glas kan gästerna alltid ta del av utsikten över Jönköping och Vättern. – Utsikten ger en friare känsla. Nu har vi även gjort om framsidan här nere till uteservering, berättar Iskander och pekar mot båtens för. Som krogägare på Piren hoppas man förstås på kanonväder hela sommaren. – Visst hoppas och tror vi att det blir varmt. Folk tänker att vid sämre väder kan man inte gå till Piren men vi gör allt för att gästerna ska ha det behagligt i alla väder. Vi vill vända trenden. Förra sommaren var vädret riktigt dåligt, vår första sommar, men vi löste det bra. Det krävdes en hel del av oss men vi fixade det, berättar Iskander. Så bra att Seaside faktiskt tog hem priset som årets sommarställe i omröstningen bland Nöjesnytts läsare. – Det kändes fantastiskt att vi vann. Vi har såklart alltid som plan att från början göra bra ifrån oss och priset är ett kvitto på att vi har lyckats, säger Kerim. ■ TEXT & FOTO: EMMA BRÄNNMAN
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping SERIER