Boinsikt 1
Hur bemöter ni den kritik ni får för kraftiga hyr
esökningar? ANNA-LENA: – Vi är alla medvetna om att en höjning med flera tusen kronor blir mycket i procent. Men då ska man komma ihåg att vi höjer från låga hyresnivåer. Och att man till en rimlig hyra får en nyrenoverad lägenhet med nästan samma standard som en nybyggd. ULF: – Hyran i en nyrenoverad lägenhet kan aldrig bli densamma som innan renoveringen. Men vi har ett så stort bestånd att vi kan erbjuda våra hyresgäster en likvärdig lägenhet eller en lägenhet i ett annat område, om de vill ha det. Som hyresgäst kan man välja sin hyresnivå utifrån vad man tror sig klara av ekonomiskt. THOMAS: – I Varberga har många behållit en större lägenhet trots att barnen har flyttat hemifrån. Under renoveringen har vi behövt evakuera hyresgäster till andra lägenheter. Det har gjort att många har bytt till en mer lagom stor lägenhet när de flyttat tillbaka eller tagit tillfället i akt och bosatt sig någon annanstans. En renovering påverkar ofelbart människors ekonomi. På vilket sätt? ULF: – Generellt kan man säga att hyresnivån utgår från lägenhetens standard. I en äldre lägenhet med en viss standard är hyran förstås lägre än i en ny med en Boinsikt 2-13 högre standard. När den äldre lägenheten renoveras och moderniseras får den en högre hyra som motsvarar dess nya kvaliteter. Motsatsen till att renovera är att inte renovera alls. Vad skulle bli följden av det? ULF: – Det skulle förstås vara negativt, för oss och för våra hyresgäster, både nuvarande och framtida. Vi ska vara stolta över att vi har en hög underhållsnivå och en hög standard i våra bostäder. Husens värde och kostnaderna för dem påverkas ju också om vi inte vårdar dem. Ni har en så kallad hyresrabattstege för dem som flyttar tillbaka till en nyrenoverad lägenhet. Vad innebär det? THOMAS: – År ett har man 50 procents rabatt på mellanskillnaden mellan den gamla och nya hyran, år två är rabatten 30 procent och år tre tio procent. Det fjärde året betalar man full hyra. Det underlättar för människor att successivt anpassa sig till en högre hyra. Det är alltid svårt att informera om renoveringar och kommande hyreshöjningar. Hur går ni tillväga? THOMAS: – Vi har ett stormöte och dessutom gör jag hembesök hos varje hyresgäst minst en gång. Jag upplever att de allra flesta förstår vad renoveringen innebär och att de kommer att få en hyreshöjning. Jag upplever också att de flesta är nöjda med sin lägenhet när de flyttar tillbaka. ANNA-LENA: – Att ha en visningslägenhet har visat sig vara bra både för oss och för hyresgästerna. När någon vill veta mer om renoveringen och vad de får för hyran kan vi säga ”vi kan väl gå ner och titta” och så visar vi olika material, utrustning, planlösning med mera. Det skapar både trygghet och förståelse. 21