Boinsikt 1
Vem För två år sedan var den gigantiska gula kani
nen konstverket på allas läppar. Vilket verk i årets OpenART blir motsvarigheten till kaninen? – ”Synaps” skulle jag tro. Ena delen sitter fast i solbryggan vid Järntorget och den andra i ett av tornen på Slottet. Verket är gjort av tejp och ser ut som ett kletigt jättetuggummi, säger Mats Nilsson, projektansvarig för OpenART. På ett av fönstren till OpenARTs lokaler står det: ”Framgång nås inte genom att värma sig vid brasan. YOU HAVE TO SET YOURSELF ON FIRE.” Det mottot har gått som en röd tråd genom projektet, som började med att Mats Nilsson fick ett besök i Konsthallen: – Behcet Barsom, kulturnämndens ordförande, kom in till mig och sa: ”Det är bra att folk kommer hit och tittar på konst, men vore det inte bättre att göra tvärtom; att ta ut konsten på gator och torg, till folket?” SAMMA ÅR, 2008, förverkligades den första upplagan av OpenART. 2013 är fjärde året för det unika konceptet att uppleva och möta konst i Örebros stadskärna. Ännu en gång kommer konstnärer från Sverige och övriga delar av världen att förvandla centrum med rebellisk, fantasieggande och dubbelbottnad samtidskonst. Förväntningarna är stora, eller som Mats Nilsson säger: ”Det blir en utställning i kaninens skugga.” Med det menar han att årets OpenART har mycket att leva upp till tack vare det massmediala genombrott som utställningen fick förra året. – Vi blir påminda om kaninen i alla sammanhang. Det var den som gjorde att Boinsikt 2-13 så många tog OpenART till sitt hjärta. Vi har många supportrar där ute, och dom vill vi inte göra besvikna. GENOM OPENART har konsten nått ut till fler människor än de som normalt besöker gallerier och museer. – Det som visas på gallerier påstår vi är konst. Men är det inte konst även när vi tar ut den till ett vanligt ställe på stan? Jag är trött på finkulturstämpeln; nu visar vi konst för alla och det är uppenbarligen populärt, säger Mats Nilsson. – Folk tittar inte bara på OpenARTverken. De stannar och reflekterar; funderar på vad det är och varför verket finns just där. Konstens uppgift är att chockera, överraska och vara oförväntad. Det har vi lyckats med, och därmed har vi fått i gång ett samtal om konst som sträcker sig längre än om ett verk är vackert eller fult. Dessutom når vi en stor och bred grupp människor, vilket är tillfredsställande. Det går att gilla Zlatan och konst samtidigt. Fler och fler konstnärer vill vara med i OpenART. I år kom hela 300 ansökningar in enbart via nätet. – De vi väljer är en kombination av dom som ansökt och konstnärer som vi har handplockat. Totalt ställer ett 70-tal konstnärer ut i år. Den finska representationen är stark. Vi har också konstnärer från bland annat Brasilien, Tyskland, Belgien och USA. Får konstnärerna fria händer eller är Mats Nilsson och hans kollegor med och styr? – Vi styr väldigt litet. Har man bjudit upp konstnären på scenen, är scenen konstnärens. Förutom 80–90 unika och nya konstverk bjuder årets OpenART på två nyheter. – Femton konstnärer bjuds in till Örebro en månad för att jobba med och prova sina verk på plats. De kommer att hålla till i de före detta bussverkstäderna vid Österplan. Allmänheten kommer att bjudas in för att möta konstnärerna, säger Mats Nilsson. DEN ANDRA NYHETEN är att vi får se många muralmålningar, det vill säga verk målade direkt på väggar. Muralmålare från Belgien, Frankrike och Mexico ska jobba med väggar runt om i Örebro. Några av dem har för övrigt ÖBO ställt upp med. 15 juni–1 september kan örebroare och besökare från hela världen uppleva OpenART på gator och torg. ÖBOs hyresgäster erbjuds specialguidningar, liksom kungaparet som kommer till Örebro den 20 augusti. Då lär det vara känt vem som har kletat fast jättetuggummit på Slottet. 23 har kletat fast ett jättetuggummi på Slottet?