Marknad 1
NYTT BUTIKSKONCEPT Viktoria Lindqvist och företag
et Impulso står bakom ett nytt butikskoncept vid Drottninggatan i Örebro. NYTT KONCEPT FÖR ATT STOPPA BUTIKSDÖDEN TEXT: ULF HJELTING FOTO: TOMAS KARLSSON Butiksdöden breder ut sig allt mer. Det gäller alla svenska städer. Men det finns hopp och bakom detta står företaget Impulso och Viktoria Lindqvist. Butik efter butik får stänga sin verksamhet. Affärslokal efter affärslokal står tomma och outhyrda och citypulsen försvinner. En stor orsak till detta är de höga hyrorna i städernas citykärnor, höga personalkostnader och att butiksägarna sitter på allt för stora lager. Då återstår endast konkurs. Nu finns det en lösning på detta, med Splitgrid integrerat i kassasystemet, samarbetsvilliga fastighetsägare och engagerad butiksägare bildas en konstellation som är anpassade för att driva butik på 2000-talet. Det handlar bland annat om att fastighetsägare, leverantör och butiksägare per automatik direkt delar på försäljningsintäkterna. Första butiken i Sverige med detta koncept öppnar redan i oktober på Drottninggatan 28 – butikslokalen mellan Arkadia och Burger King. –Vi startar med en inredningsbutik där det är ett samarbete mellan Impulso, Per Johan Behrn för Behrn fastigheter, Johan Sjöstedt som driver Happynest som är en agentur för heminredning och Rosie Pellerone från Splitgrid som står för betallösningen, säger Viktoria Lindqvist när vi träffas för att samtala om framtidens affärsmodell för butiker. Fastighetsägaren, i det här fallet Behrn fastigheter, står för butikslokalen, Splitgrid står för betallösningen och större delen av de som ska säljas i butiken och även exponeringen av varor står Happynest för. –Det här gör att vi minimerar risken för alla att inte få betalt. Butiksägaren sitter inte på något jättelager som kostar pengar och kan vara svårsålt, leverantören får betalt direkt vid försäljningen och är det en vara som inte säljer, så kan den plockas bort ur sortimentet och ersättas av en ny. Och fastighetsägaren vet att han har får in en hyra för lokalen. Det här tjänar alla på, plus att vi får en levande citykärna med butiker. I heminredningsbutiken vid Drottninggatan kommer det även att finnas betalskärmar där kunden själv kan söka på den vara de vill köpa. –Totalt kommer vi att ha 3 000 varor att välja mellan. Allt kommer givetvis inte att finnas i butiken, men man kommer att kunna beställa i butik och sedan välja om man vill ha varan hemkörd eller hämta den i butiken. Internethandeln ökar, men vi vet att många, särskilt äldre, har svårt att beställa varor på det sättet. Därför kommer vi att ha servicepersonal anställd för att hjälpa till med hanteringen av betalskärmarna. I bottenplan kommer det även att finnas en utställning med möbler som uteslutande kommer att vara beställningsvaror. –Utan någon direkt marknadsföring av detta har vi redan fått kontakt med flera näringslivsdirektörer runt om i landet. Faller det här väl ut så blir nästa etablering en till butik i Örebro och sedan väntar resten av Norden. Vi kommer även att logga besöken i butiken och styra öppettiderna efter när kunder besöker oss. Det kan hända att det är stängt en dag mitt i vecka och öppet längre någon annan dag. Vid Julruschen kan det hända att det är extremt mycket öppet. Johan Sjöstedt på Happynest är den agentur av heminredning som kommer att stå för produkterna i butiken. –Vi på Happynest är inte rädda för att testa nya tjänster och det står även i vår företagspolicy att vi ska arbeta på det sättet. Marknaden förändras och då måste man testa andra varianter av affärsmodeller. Sedan är det väldigt kul att få göra detta i sin hemstad och dessutom ihop med ett gäng framgångsrika Örebroare, säger Johan Sjöstedt som är vd för Happynest och som även sitter i styrelsen för PUFF (Presentgrossisternas företagsförening). –Jag ser den här affärsmodellen som fullt möjlig att skala upp till flera städer runt om i Sverige och det skulle bara gynna fler företagare knutna till PUFF. ® 32