Marknad 1
ÖREBRO KOMMUN Örebro kommun tar hem tredjeplatsen
i ”årets förändringsresa”. ÖREBRO KOMMUN PRISAS FÖR SITT KUNDBEMÖTANDE FOTO: SCANDINAV/ANNE DILLNER. Coronapandemin fortsätter att stöka till det för arrangörer i Örebro. GYMNASIEMÄSSAN OCH YRKESMÄSSAN INSTÄLLDA FOTO: TOMAS KARLSSON Den årliga Gymnasiemässan och Yrkesmässan kommer i höst att ställas in. Ett beslut som tagits med anledning av rådande coronapandemi. Gymnasiemässan skulle arrangerats den 7 oktober på Conventum och är en möjlighet för ungdomar som ska söka till gymnasiet att träffa länets olika skolor. Det är ett utmärkt tillfälle att få träffa både elever och lärare som ställer ut på mässan för att bilda sig en uppfattning om vilka val man ska göra inför sitt gymnasieval. Samtidigt så har det stor betydelse för skolorna att möta sökande ungdomar. – Det känns väldigt ledsamt att behöva ställa in ett så pass viktigt evenemang för 44 eleverna som ska göra sitt val inför gymnasiet. Men då vi befinner oss i en pandemi behöver vi vidta åtgärder för att minska smittspridningen. Vi behöver nu se över hur vi ska kunna erbjuda våra kommande gymnasieelever en möjlighet till att få en likvärdig introduktion för sitt val till gymnasiet, säger Thomas Strömberg, samordnare för utbildning, försörjning och arbete. Yrkesmässan skulle arrangerats den 20 november på Conventum och vänder sig till elever i årskurs 8-9 samt elever på gymnasiet/vuxenutbildningen och arbetssökande. Där får besökarna chans att träffa olika branschorganisationer och företag för att veta mer olika yrken på marknaden och vad som krävs i studieväg. Mässorna brukar locka 5000 besökare vardera. ® Nyligen blev det klart att Örebro kommun prisas för sitt kundbemötande. Kommunen är en av de som gjort den största positiva utvecklingen under ett år gällande bemötande inom kundservice. Servicecenter, som är medborgarnas första kontakt med kommunen har alltid haft en hög nivå på sitt kundbemötande. Under 2019 besvarades drygt 262 000 samtal. Det kan handla om allt från barnomsorg, äldreomsorg, sophantering, bygglov eller försörjningsstöd. Utmärkelsen är ytterligare ett bevis på att de som kommer i kontakt med kommunen är nöjda med sitt bemötande. Det är undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future som utmärker den organisation som mellan 2018 och 2019 gjort den största positiva utvecklingen av sitt kundbemötande i sin kundservice. – Vi har arbetat utifrån målsättningen att alla som ringer in till oss ska få en effektiv och likvärdig service med ett gott bemötande, oavsett fråga och det ligger till grund för det fina arbete alla våra kommunvägledare gör dagligen. Under 2019 gjorde vi ett arbete kring vilka konkreta mätbara mål vi ska följa upp, för att nå vår övergripande målsättning. Ett av målen är att genom Brilliant Future’s mätverktyg följa vad våra kunder tycker om oss och den service vi ger. Målsättningen följs varje månad i resultatuppföljningar och kommunvägledarna är engagerade i diskussioner kring mål och resultat. Vår grundtanke är att vi ständigt måste arbeta med att utveckla och förändra våra arbetssätt för att möta medborgarnas behov och förväntningar. Våra kommunvägledares engagemang och kompetens är och har varit en av förutsättningarna för att nå ett så bra resultat. Vi är stolta över vår tredjeplacering och att vi står oss så bra i förhållande till den privata sektorn och andra organisationer. Det är en bekräftelse på att vi arbetar med rätt saker, på vår förändringsresa, säger Inger Jidenius, enhetschef Servicecenter och Astrid Jansson, enhetschef, kommunstyrelseförvaltningen. Utmärkelsen är baserad helt på kundernas åsikter, där data från 130 svenska organisationer och tre miljoner kundundersökningar kartlagts. Örebro kommun tar hem tredjeplatsen i ”årets förändringsresa.” Topp tre ”Årets förändringsresa” är: 1. Fora 2. Riksbyggen 3. Örebro kommun ®