Marknad 1
TEMA VOLVO LANSERAR DIGITAL NYCKELDELNING FOTO: V
OLVO M – Volvo Car Mobilitys bildelningstjänst är först i Sverige med att lansera digital nyckeldelning, en ny funktion som gör det möjligt att skicka över bilnyckeln med ett par knapptryckningar i appen och på så sätt ge en annan persontillgång till bilen. M erbjuder ett sätt att ha bil till privatpersoner och företag i Sveriges största städer. M är en alltigenom digital tjänst där kunderna hanterar allt i appen; från att boka och låsa upp bilen till att betala för resan och få hjälp av kundservice. Den digitala nyckeln har funnits hos M från början, men tack vare den nya funktionen för digital nyckeldelning kan nu kunderna ge en annan person tillgång till bilen oavsett var de befinner sig. Så här funkar det: så fort bokningen har startat kan kunden dela sin digitala nyckel direkt i appen via bokningsdetaljerna. Allt man behöver göra är att välja hur man vill dela länken till nyckeln, det kan vara genom SMS, Messenger, Whatsapp, email etc. Personen som ska ta emot nyckeln behöver också ha M-appen nedladdad och ett konto registrerat. När mottagaren har accepterat länken har båda förarna tillgång till nyckeln och den bokningsinformation som är relevant i appen. Det är möjligt att dela nyckel med en person åt gången och att lämna tillbaka nyckeln när som helst bokningen pågår. ® HÅRD NYHET FRÅN DEFENDER FOTO: PRESSBILD Det är inte länge sedan Land Rover Defender lanserades som personbil och nu kommer vi snart att se en fabriksbyggd skåpbilsversion på vägarna. Bilen heter Defender Hard Top - ett namn som går tillbaka till 1950-talet. Men Land Rover Defender är mycket mer än en personbil – det är också en arbetshäst, som nu lanseras i två efterlängtade skåpbilsversioner – en kort 90-modell och en längre 110-modell. Namnet Hard Top går tillbaka till 1950-talet då en Land Rover med avtagbart tak lanserades. Det gjorde bilen säkrare och gav samtidigt skydd mot väder och vind. Den nya Defender Hard Top är en fortsättning på denna modell men nu med fast tak. Nya Defender Hard Top utvecklades av Land Rover Special Vehicle Operation för att göra den användarvänlig, praktisk och tålig. 90- och 110-versionerna kan både fås med vanlig fjädring och med luftfjädring. Båda lösningarna ger terrängegenskaper med en markfrigång på 291 mm och en släpvagnsvikt på 3,5 ton. ® 74