Marknad 1
TEMA I modellparken finns Ford Transit Courier so
m är den minsta transportbilen Ford och Holmgrens bil erbjuder, sedan kommer i stigande storleksordning Ford Transit Connect, Ford Transit Custom, Ford Transit Skåp och Ford Transit Chassi. –Sedan har vi även Ranger och Ranger Raptor som är våra kraftpaket till pickuper som mer är anpassade för skogs- och jordbruk där man behöver ta sig fram i eländig terräng. I princip alla modeller går att anpassa till köparens behov. Jag är alltid öppen för att konsultera och diskutera fram olika lösningar anpassade till kundens behov. Vi kan ordna det mesta som exempelvis ambulanspaket, fällbara dörrar, dubbla batterier extra varningslampor med mera. Vi kallar det för SVO, Särskilda fordons tillval och en skåpbil är mycket flexibel att anpassa. Finns det då trender? –Du menar om man vill ”pimpa” sitt åk med lite blingbling, hehe. Jo, vi märker att företagen värnar om sina medarbetare och allt mer väljer extrautrustning, typ elmanövrerade stolar, rattvärme och tillval som gör det bekvämt att köra bilen. Som jag sagt tidigare så väljer många hantverkare att utrusta sina bilar till rullande kontor som i princip bara saknar en säng. Sedan skulle man i princip kunna bo i bilen. Hur gör man om det finns intresse för att köpa en transportbil? –Kom in och provkör, säger jag. Testa olika modeller. Vilken passar bäst för ditt behov? Vad ska du använda den till? Är det en transportbil du behöver eller kanske en pickup? Om vi pratar drivlinor? Finns det el? –Ford har en i form av en Custom PHEV. Ny på marknaden sedan i våras och intresset för den är stort. Ford satsar på denna typ av teknik. Då blir det även per automatik billigare att både försäkra, äga, vägskatt och med en låg totalkostnad att köra. Här tenderar dock yngre att vara mer nyfikna på den nya tekniken. Vad säljer ni bäst av? –Det är Ford Transit Connect som vi säljer absolut bäst av och det i storleken L1 och L2. Den är även otroligt kul att köra och är mycket tyst i kupén. Ser man historiskt på transportbilar så har det bullrat en hel del, men Ford har lagt mycket krut på att få det så tyst som det bara går att få. Utvecklingen går framåt. Vilka är det då som köper? –Främst de som vill ha en transportbil och tillhör antigen speditionsbranschen eller är snickare, rörmokare eller håller på med fastighetsservice. Det är våra storkunder, men alla är välkomna in för en provkörning och så samtalar vi om de behov som finns. 78