Grus, Demolering, Återvinning UTRUSTNING MK 1/17
Leverantör av slitgods & reservdelar med lager i Ludvika och Bålsta TUNNELMATARE/ MATARE Tunnel: L=9000 mm B=3000 mm Band: L=11500 mm B=1000 mm Matare: 350-400 ton/tim Vikt: ca 8500 kg Längd = 4000 mm Bredd = 3000 mm Rymd = 10-20 m3 Matar: 350-400 ton/tim Vi helrenoverar kon- och käftkrossar Tillverkning • Försäljning • Ut hyr ning Normansväg 2, 771 94 Ludvika Tel: 0240-376 10 • E-mail: info@swemas.com www.swemas.com Arbrå: Lennart Arell 0240-799 65 • Bålsta: Peter Svensson 0240-799 68 Bänbro 207 • 820 60 DELSBO E-mail: herman@hermanjonsson.se Tel 0653-168 70 Tel 0653-168 70 • www.hermanjonsson.se Norskt-svenskt samarbete om framtidens vägtrafi kledningssystem Trafi kverket och Statens Vegvesen (Norge) ska tillsammans utveckla ett moderniserat trafi klednings- och informationssystem som ska ge snabbare, smidigare och säkrare assistans vid vägtrafi kstörningar. För två år sedan påbörjade projektet Modernisering av Trafi k- Ledning och Information Väg (MTLIV), som ska ta fram ett moderniserat vägtrafi kledningssystem. Det nya systemet kommer att bygga på funktionaliteten i nuvarande system men även kunna anpassas för framtidens autonoma och smarta fordon som främjar trafi ksäkerhet och miljö. Projektet är budgeterat till cirka 100 miljoner sek. Det som är unikt med det nuvarande systemet, är att vägtrafi kledaren, när denne loggar en inträff ad händelse, automatiskt får förslag på åtgärder och dessutom enkelt kan genomföra dem med ett fåtal knapptryck. Det kan vara åtgärder som till exempel handlar om att snabbt få ut information i gps:er, på vår hemsida och i radio samt att se till att vägbanor blir kryssade på våra trafi kinformationsskyltar längs vägen. Allt för att trafi kanterna ska komma fram säkert och kunna göra aktiva val i sitt resande. 24 www.maskinkontakt.se Terje Moe Gustavsen GD för norska Vegveisen och Lena Erixon GD Trafi kverket undertecknar norsk-svensk samarbetsavtal om trafi kledningssystem. Foto:Trafi kverket Samarbetet bygger på en kunskaps- och erfarenhetsöverföring länderna emellan och tillsammans ska man arbeta fram grunden i systemet. Sedan kommer varje land att anpassa systemet utifrån de förutsättningar som råder i respektive land. – Det är naturligtvis jätteroligt att Norge har haft ögonen på oss och ser samma fördelar som vi med dagens funktionalitet. Jag tycker att det är viktigt att vi hittar de här gemensamma frågorna, där vi kan ingå i samarbeten som utvecklar både vår kompetens och våra leveranser, säger Jonas Ivarsson, projektledare.