Kia Story Special 1
Längre serviceExempel på en korrekt ifylld garant
ibok. VID SIDAN OM inköpspriset och drivmedelskostnad är service en verksamheten har diagnosverktyg som kan uppdatera Kiabilar, och samtliga utom en har svarat att de inte har sådana verktyg och svarade att de kan utföra uppdateringar om de skaffar tilläggsutrustning som de inte har. VAR NOGA MED att du verkligen får en fullgod service och inte en enklare (bantad) variant. En del icke-auktoriserade verkstäder erbjuder sina kunder en basservice, som i stort sett bara inkluderar byte av olja och filter. Priset är ofta lockande lågt, men risken är stor att det blir desto dyrare vid ett senare tillfälle. Givetvis ifrågasätts garantin vid den här typen av service. Reservdelar och tillbehör som används vid servicen ska hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar. Det kan vara svårt för bilägare att kontrollera, eftersom det finns mängder av undermåliga reservdelar på marknaden och de ser ofta likadana ut som originaldelar. Även delar från etablerade tillverkare kan vara av en kvalitet som inte motsvarar biltillverkarens originaldelar, då reservdelstillverkarna ofta producerar en och samma del i olika kvaliteter, beroende på vem beställaren är. Så undvik framför allt rena plagiat och välj inte de billigaste delarna om verkstaden erbjuder flera alternativ. OM DU HAR SERVAT bilen på en icke-auktoriserad verkstad och det uppstår något fel på bilen, måste du kunna visa att servicen har utförts på rätt sätt och med rätt delar. Serviceprotokoll ska alltid sparas och det ska vara noterat i protokollet vilka reservdelar, tillbehör och oljor/vätskor (inklusive dessa artiklars specifikationer) som har använts vid servicen, samt vilka mjukvaruuppdateringar som har utförts. Dokumentationen är nödvändig för att Kia ska bedöma eventuella garantikrav, men den är också viktig för att du ska kunna reklamera servicen i efterhand om något går fel. Tänk på att icke-auktoriserade verkstäder inte får utföra garantireparationer, återkallelser, servicekampanjer, eller arbeten avseende Kias rost- och lackgaranti eller avgasåtagande. Om du servar din bil hos en Kia-auktoriserad verkstad, garanterar Kia att servicen och delarna håller rätt kvalitet och du behöver inte oroa sig för ovanstående. Text: Per Westergård av de stora utgiftsposterna för bilägare. Kostnaderna varierar beroende på var i landet verkstaden ligger. Alla Kiaverkstäder och Kiaåterförsäljare kan lämna pris på vad samtliga servicar kommer att kosta under bilens garantitid och även därefter. Det ”verktyg” som gör detta möjligt är Super Service Menue vilket är ett dataprogram som finns hos alla Kiaåterförsäljare och verkstäder. Bilägaren får ett skriftligt kostnadsförslag på vad en eller flera servicear kostar. På så sätt kan bilägare hålla koll på de framtida servicekostnaderna. MÅNGA AV SVERIGES bilverkstäder är, oberoende av om de är auktoriserade eller inte, självständiga företag med rätt att själva sätta prislapp på sin service. Varken Kia eller någon annan generalagent vill eller har enligt lag rätt att bestämma prissättningen hos kontrakterade verkstäder. Också serviceintervallen påverkar totalkostnaden. Men inte alltid på det sätt som man tror. Glesare service gör förvisso att kostnaden kommer mer sällan men å andra sidan blir kostnaden per servicetillfälle som regel högre. Det för att det bland annat krävs dyrare oljor för att bilen ska klara många fler mil. Men slår man ihop plus och minus blir servicekostnaden per kilometer normalt lägre. – De långa intervallen har för Kias del medfört att servicekostnaden per kilometer har minskat betydligt, säger Gunnar Persson, teknisk chef på Kia Motors. DET FINNS FAROR MED att bara titta på priset när bilen ska servas. Har man inte rätt kunskap kan det gå illa. Något Kias tekniske chef är väl medveten om. Det är han som tar emot samtal från förtvivlade kunder som har fått sina bilar skadade på grund av felaktig hantering hos ickeauktoriserade verkstäder. – Just nu följer jag ett ärende där en icke-auktoriserad verkstad använde en enklare typ av felkodsläsare. Enligt deras intervall på nya bilar Nya bilar behöver inte servas lika ofta som tidigare modeller och sett per kilometer blir servicekostnaden normalt lägre. diagnos var en kamlägesgivare trasig. Den byttes men redan efter en kort tid blev det tvärstopp. Vid en förnyad kontroll med ett diagnossystem hos auktoriserad Kiaverkstad kom samma felkod upp igen och teknikerna kunde konstatera att felet var en sliten kamkedja och att motorn hade fått allvarliga skador. Enligt Gunnar Persson kan ett sådant fel inte inträffa hos en auktoriserad verkstad. Där hade diagnossystemet med säkerhet konstaterat vilken del som var trasig. För bilägaren som fick ventilerna i motorn sönderslagna blev det en dyrköpt erfarenhet för att spara några hundralappar. Text: Per Westergård Kias diagnossystem Kias diagnossystem är en dator som kan kommunicera med bilens datorer. Systemet undersöker datorerna och avläser alla de eventuella felkoder som är aktuella. Diagnossystemet uppdaterar mjukvaran i samtliga av bilens datorer och styrsystem. Systemet uppdaterar så kalllade börvärden vilket är viktigt till exempel efter en reparation. Om man jämför Kias diagnossystem med generella felkodsläsare, som de flesta icke-auktoriserade verkstäder använder, kan dessa endast läsa av vissa allmänna felkoder men inte de märkesspecifika felkoderna och har inte heller några av de andra märkesspecifika funktionerna,som börvärden. Ett sådant system kan inte heller göra mjukvaruuppdateringar. KIASTORY SPECIAL/2013 13