Kia Story Special 1
” Att förbrukningen som anges i bränsledeklaratio
nen är låg beror på att den EU-körcykel som används inte avspeglar normal körning och normala trafikförhållanden.” BRÄNSLE FÖRBRUKNING De flesta bilar drar mer bränsle än vad som utlovats i säljbroschyren. Det beror på att EU:s regler för hur bränsleförbrukningen ska mätas inte stämmer överens med hur bilar verkligen körs. MÅNGA HÄVDAR, och det med rätta, att bilars bränsleförbrukning är långt mycket högre än vad bilförsäljaren uppgav före köpet. Problemet gäller både Kia och alla andra bilmärken på den europeiska marknaden. Frågan är därför given. Lurar biltillverkarna medvetet oss kunder? Svaret är nej. Det är inte bilföretagen som bluffar utan förklaringen finns i det standardiserade test som EU har infört och som alla bilmodeller måste gå i genom. Att förbrukningen som anges i bränsledeklarationen är låg beror på att den EU-körcykel som används inte avspeglar normal körning och normala trafikförhållanden. Testet är helt enkelt snällt och tar bland annat inte hänsyn till kallstarter. I BILTILLVERKARNAS intresse ligger en förändring av testet eftersom många kunder ifrågasätter den deklarerade bränsleförbrukningen. Trots det är testet inte värdelöst, resultatet kan fortfarande användas för att jämföra olika bilmodeller. Står du i valet och kvalet mellan två olika bilar där den ena enligt EU:s körcykel specifikationen drar 20 procent mer bränsle än den andra kan du räkna med att skillnaden mellan bilarna kommer att vara ungefär lika stor i verkligheten. Så i brist på exakta metoder att mäta bränsleförbrukningen är vi hänvisade till de enda officiella beräkningar som finns. Alternativet, att lita på de tester som många motortidningar publicerar och som bygger på verklig körning på väg, är inte mycket bättre. En och samma bil kan få helt olika resultat beroende på vem som gör testet, när det utförs och hur förhållandet ser ut just den dagen. Text: Per Westergård Det officiella namnet är New European Driving Cycle (NEDC) och går till så här: Testet genomförs i labbmiljö under väl kontrollerade förhållanden av auktoriserade företag. Under den första delen av testet körs bil en under 780 sekunder enligt ett förutbestämt schema där hastigheten varierar men aldrig överstiger 50 kilometer i timmen. I nästa moment simuleras landsvägskörning i 400 sekunder men sällan snabbare än 100 kilometer i timmen. Efter knappa 20 minuter är hela testcykeln avklarad och bränsleförbrukningen per kilometer räknas fram. Med enkel matematik får man samtidigt fram ett värde för bilens koldioxidutsläpp. Det bränsle som används är ett certifierat och energirikt testbränsle som inte går att köpa på den vanliga macken. Orsaken till att vanlig bensin/diesel inte används är att alla tester ska vara fullt jämförbara oavsett var testet genomförts. Att testet genomförs med ett ”bättre” bränsle än vad vi normalt har tillgång till gör att bränsleförbrukningen blir lägre än vad som är möjligt för en normal bilist att få i sin egen bil. KIASTORY SPECIAL/2013 15