Kia Story Special 1
KIA AKTUELLT FAMILYLIKE CARE ”FAMILY-LIKE CARE” ä
r ett motto som genomsyrar hela Kia Motors. Framför allt betyder det att alla kunder ska få ett personligt bemötande som bygger på värme, gästvänlighet och förtroende – på samma sätt som man behandlar en familjemedlem. Tanken är att det ska leda till ökad kvalitet men även Patrick Doyle till att kundernas förtroende och lojalitet gentemot Kia och Kias produkter stärks. – Vi ser nu att våra ansträngningar börjar ge resultat, vi får allt bättre resultat när vi mäter hur nöjda våra kunder är. Men vi vill bli ännu bättre. Nu är målet att de som anger att de är ”ganska nöjda” med oss ska bli ”mycket nöjda”, säger Patrick Doyle som är servicemarknadschef på Kia Motors. – Framför allt vill vi att kunderna helt enkelt ska få mer än vad de förväntar sig. Helst ska de gå hem med ett ”wow” på läpparna. BILENS EGET KRETSLOPP DET SPELAR ingen roll hur bra din bil är när den är ny. En dag kommer den att göra sin sista resa, den till skroten. Eftersom bilar innehåller såväl skadliga ämnen som material, vilka lämpar sig väl att återvinna, bör du välja ett demonteringsföretag som garanterat gör jobbet på ett miljö säkert sätt. Kia har, i samarbete med andra bilproducenter, skapat ett nationellt nätverk av bildemonterare som går under namnet BilRetur. Väljer du att lämna din bil till ett företag som är med i nätverket kan du vara säker på att den kommer att bli skrotad på bästa tänkbara sätt. Företaget ser till att allt som går att återvinna tas till vara och att de oljor och komponenter som är skadliga för naturen hamnar på rätt ställe. I dag återvinns 85 procent 16 KIASTORY SPECIAL/2013 av de bilar som lämnas till bildemontering, men målet är att inom två år nå 95 procents återvinningsgrad. – Hur stor del av en bil som ska kunna återvinnas avgörs redan på ritbordet. Därför är Kia noga med att göra rätt från början, till exempel är alla plastbitar som väger mer än 100 gram märkta för att plasten ska kunna tas tillvara på ett effektivt sätt den dag bilen skrotas, säger Gunnar Persson som är teknisk chef på Kia Motors. MÅNGA AV DE delar som i dag inte kan återvinnas kommer ändå till användning. En del blir till isoleringsmaterial medan andra kan användas till fyllnadsmaterial vid vägbyggen. – Bilbranschen kritiseras ofta för att påverka miljön negativt, men vi blir allt bättre. I dag är det få produkter som har ett så effektivt system för återvinning som just bilar. DET KOSTAR INGET att lämna bilen för skrotning hos en bildemonterare som är ansluten till BilRetur, förutsatt att bilen är komplett. – Om du inte kan köra din bil till skroten kan du ofta få hjälp av demonteringsföretaget. Många av företagen hämtar bilar. Men kom ihåg att kräva ett mottagningsbevis. Missar du det finns det en risk att du även i fortsättningen kommer att vara registrerad som ägare till bilen. Om den kommer i orätta händer kan du komma att få brev innehållande krav på skatt, trängselavgifter och böter i din brevlåda under lång tid framöver, påpekar Gunnar Persson. Text: Per Westergård Foto: Scanpix