Kia Story Special 1
KIA AKTUELLT Några axplock ur kundenkäten. lampa
och fick bil Bytte ut en en tvättad! På Märsta Bilhus blir man som kund lika väl omhändertagen som bilen. Medan jag väntade på att bilen lagades fick jag en skön stund i en massagefåtölj och blev serverad kaffe. Ingenstans har jag fått ett sådant gästvänligt och trevligt bemötande på en verkstad! Då bromsbackarna började ta slut, så fick vi hjälp samma dag. Otroligt bra service och trevligt bemötande. Fick bilen hämtad till service. ce. Oväntat bra servi KUNDEN SÄGER SITT KIA ARBETAR HÅRT för att ta reda på vad kunderna tycker om den service som de får av sin Kiaverkstad. Under drygt ett år har 10 000 bilägare svarat på totalt 33 frågor som handlar om allt från hur de har upplevt verkstadspersonalens bemötande till om de anser att de fått valuta för de pengar som servicen kostade. Samma enkät genomförs i hela Europa och resultatet används för att lära oss att bli ännu bättre. – I Sverige har vi under det senaste året arbetat målmedvetet med kundenkäten. Vi besöker regelbundet landets alla Kiaverkstäder för att tillsammans gå igenom vad just deras kunder anser om dem, berättar Mikael Blomqvist som är teamledare för Kias regionala servicemarknadschefer. Under genomgången får alla möjlighet att jämföra de egna resultaten med andra verkstäder i distriktet. De kan även titta på hur det ser ut i landet som helhet eller i andra europeiska länder. – När man tittar på det egna resultatet i jämförelse med andAlltid trevlig och glad personal. Aldrig d! några problem med något. Mycket nöj Tusentals Kiaägare har fått ge sin syn på hur de auktoriserade verkstäderna fungerar i en kundenkät. Med svarens hjälp ska servicen förbättras ytterligare, målet är att alla kunder ska bli mer än nöjda. ras börjar siffrorna plötsligt tala ett tydligt språk. Alla som deltar i enkäten kan även lämna egna kommentarer. Synpunkterna skickas sedan till Mikael Blomqvist och Kias servicemarknadschef Patrick Doyle samt till de ansvariga på den aktuella verkstaden. – Vi läser alla kommentarer, och tar till oss dem oavsett om det är positiva eller kritiska synpunkter. Vi hör också av oss till de kunder som har angett att de vill bli kontaktade. Om det är något som har blivit fel gör vi vårt yttersta för att ställa allt till rätta. Det är inte bara de negativa synpunkterna som uppmärksammas. Om en verkstad har fått väldigt bra resultat i undersökningen sprids deras erfarenheter till andra företag i Kias nätverk. Målet är att alla kunder ska känna att de får bästa möjliga service. – Att ha en stor andel ganska nöjda kunder är inte bra nog. Vi vill att våra kunder ska få en service som är bättre än vad de förväntar sig. Text: Per Westergård KIASTORY SPECIAL/2013 17