Kia Story Special 1
KIA STORY INNEHÅLL Special 2013 VM FÖR KIATEKNIKE
R 4 GARANTI VS GOODWILL 7 VERKSTADSBESÖK VÄLJ RÄTT SERVICE DIN ÅSIKT ÄR VIKTIG TA HAND OM DIN BIL 8 12 17 22 Stig och Birgitta Rabe fick hjälp av Kia Assistans när deras bil blev stående i Frankrike. KIA STORY MED EXTRA MATERIAL NU KAN DU LÄSA Kia Story i digital form också. I den digitala versionen finns det extramaterial i form av filmer, bilder och länkar till sådant som inte finns med i papperstidningen. Här hittar du tidningen www.kia.se/kia-story FÖR ETT TRYGGT BILÄGANDE I DETTA SPECIALNUMMER vill vi berätta om vad du ska tänka på för att din Kia ska få det bästa omhändertagandet. Det är grunden till att den förmånliga sjuårsgarantin ska kunna gälla hela tiden ut och att du och dina nära och kära ska få ett så tryggt och säkert bilägande som möjligt. Vår strävan är att ta hand om dig och din bil på ett så omtänksamt sätt som möjligt. Vi på Kia kallar det Family Like Care. I dag har förlängda garantier tack vare Kia blivit ett konkurrensmedel. Kia har Sveriges längsta fabriksgaranti, vilket innebär att Kia Motors står för ansvaret under samtliga sju år. Sju år är en lång tid, speciellt som det enda som inte inte inbegrips av garantin (förutom service) är förslitningsdetaljer eller uppkomna fel som orsakats av yttre åverkan. Mycket i bilen kommer att, och måste, uppdateras genom åren. Det är från Kias fabrik som varje Kiaverkstad får information om uppdateringar av bilens mjukvara, så att alla datorer som styr din bil får nödvändig information samt mycket annat som måste kontrolleras på din bil. I Sverige, till skillnad från många andra länder i Europa, finns inga krav på kompetens och utbildning om bilar för att öppna en bilverkstad. Inte heller finns någon kontrollmyndighet. Teoretiskt sett kan vem som helst öppna en icke-auktoriserad bilverkstad utan bilmekanikerutbildning. Kia ställer krav på sina auktoriserade verkstäder att de som utför service och reparationer på Kiabilar ska ha den grundkompetens och utbildning som krävs samt vara specialiserade på Kia. Frågan vi ställer oss är om en icke-auktoriserad verkstad kan leva upp till det? Vi vet hur många utbildningstimmar det krävs varje år för att en bilmekaniker ska vara fullt uppdaterad om Kia. Det vi vill belysa i den här tidningen är vad som är viktigt att tänka på för att din Kia ska bli omskött på allra bästa sätt så att du inte äventyrar din sjuåriga garanti. Vi vill helt enkelt ge dig som Kiaägare kloka tips och råd om vad du ska tänka på för att på bästa sätt ta hand om din bil. God fortsättning på det nya året och med din Kia! Kia Story ges ut av Kia Motors Sweden AB och distribueras kostnadsfritt till Kiaägare i Sverige. Ansvarig utgivare: Cecilia Gustafsson Kia Motors Sweden AB. Produktion: Spoon Redaktör: Inger Sundelin Art Director: Peter Skald Formgivare: Eva Englund, Ulrika Jonasson Repro: Spoon Tryck: Sörmlands Grafiska 2013 Omslagsfoto: Samir Soudah Peter Himmer vd Kia Motors Sweden AB KIASTORY KIA Motors Sweden AB Kanalvägen 12 194 61 Upplands Väsby e-post: info@kia.se KIASTORY SPECIAL/2013 3 Foto: Samir Soudah